TUHFAT AL-NAFIS





SINOPSIS

Pada permulaan cerita dalam teks ini mengisahkan tentang jurai keturunan raja-raja Melayu. Cerita dimulakan dengan bacaan ayat suci. Pengarang kemudiannya menceritakan pada bab pertama dan beberapa pasal lagi tentang salasilah keturunan raja-raja Melayu yang dimulai dengan seorang raja Melayu yang bernama Seri Teri Buana berasal dari Bukit Siguntang yang turun ke Palembang, lalu ke Bentan, dan akhirnya membuka negeri di Singapura. Kemudian, diceritakan dalam teks ini tentang asal usul orang Bugis yang dikatakan berasal daripada seorang perempuan yang bernama SittiMalangkik dari negeri Luwuk. Keturunan Bugis lima bersaudara iaitu Opu DahengPirani, Opu Daheng Menambun, Opu Daheng Marewah, Opu Daheng Cellak dan Opu Daheng Kemasi memainkan peranan penting dalam sejarah Riau-Lingga dan Tanah Melayu. Seterusnya, diceritakan pula pemindahan kuasa dari raja kepada bendahara. Dikisahkan juga mengenai perampasan kuasa pemerintahan Sultan Muhammad Zainul Din oleh Pangeran Agung di Matan. Sementara itu, di Johor berlaku pula perbalahan antara Raja Kecik dengan Sultan Abdul Jalil akibat fitnah yang mengatakan Raja Kecik bukan anak Marhum Mangkat Dijulang. Maka berlakulah peperangan semula antara Minangkabau dengan Johor. Selepas itu, diceritakan tentang Raja Sulaiman bermesyuarat dengan Datuk Bendahara untuk meminta pertolongan dari opu-opu lima bersaudara menyerang Riau. Akhirnya Raja Kecik melarikan diri ke Lingga. Diceritakan juga tentang tiga daripada lima opu bersaudara yang belayar ke Selangor dan membantu Sultan Kedah merampas semula Kedah daripada adik baginda. Mereka kemudiannya melantik raja Kedah yang tua sebagai Yang Dipertuan Kedah dan telah menimbulkan kemarahan raja Kedah muda. Kemudian, telah berlaku satu sumpah setia di antara Yang Dipertuan Muda dengan Raja Kecik tetapi dimungkiri oleh Raja Kecik. Seterusnya diceritakan pemergian Yang Dipertuan Muda ke Tapukan di mana banginda jatuh sakit dan mangkat. Berlaku pula pertukaran pemerintahan di Siak antara Sultan Mahmud dengan Raja Alam.
Pada zaman Yang Dipertuan Muda Daeng Kemboja memerintah Riau, terjadi perselisihan faham antara raja-raja Melayu dengan raja peranakan Bugis. Kemudian berlaku peperangan di antara angkatan Holanda dari Melaka dengan orang Bugis di Linggi. Terjadi pula fitnah antara Yang Dipertuan Muda Terengganu dengan Raja Indera Bongsu dan bendahara Pahang. Sementara itu, Raja Haji telah membuat perjanjian dengan kompeni Holanda bahawa musuh Holanda adalah musuhnya. Kemudian timbul fitnah Raja Haji hendak menyerang Melaka dan telah menyebabkan peperangan di antara Melaka dengan Raja Haji. Kemangkatan Sultan Mahmud di Pahang adalah pengakhiran kisah yang diriwayatkan dalam Tuhfat Al-Nafis ini.

 Isi dan mesej

1.      Kerajaan besar di Sumatera
Tuhfat al-Nafis banyak menceritakan tentang sebuah kerajaan besar di Sumatera. Mohd. Rashidet. al (2014) menyatakan bahawa teks merupakan teks yang terdiri daripada pengalaman-pengalaman dari negara lain. Selain itu, teks ini turut mencatatkan tentang peristiwa perkhawinan golongan bangsawan Riau dengan kerajaan Siak, Terengganu, Perak, Kedah, Brunei, Kalimantan Barat dan Selangor. Golongan bangsawan Melayu Riauberhubungan dengan Pahang dan Terengganu manakala orang Bugis Riau pula berhubungan dengan Kalimantan, Perak, Kedah dan Selangor.

Adapun yang perempuan iaitu pertama Tengku Tengah namanya, jadi isteri Raja Abdullah putera Marhum Muda Raja Jaafar bangsa Bugis, kedua Tengku Kecik namanya, jadi isteri bendahara Pahang yang bernama Tun Mutahir, ketiga Tengku Andak namanya, jadi isteri Temenggung Ibrahim yang diam di Singapura Teluk Belanga, keempat Tengku Hitam, tiada bersuami mati di dalam daranya.”
                                                                        ( Tuhfat al-Nafis : halaman 15 )

            Petikan teks ini menunjukkan salah satu peristiwa perkhawinan antara negeri dalam kerajaan besar di Sumatera.

2.      Kebesaran keturunan Bugis

Pada awalnya, Raja Ali Haji telah mengetengahkan kebesaran keturunan Bugis dengan menyatakan mengenai mimpi yang menjadi pendorong bagi anak-anak raja Bugis mengembara ke “tanah sebelah barat”. Mimpi Opu Dahing Menambun yang kononnya menjadi petanda dan ramalan penguasaan dan kebesaran yang akan dicapai oleh keluarga Bugis lima bersaudara di alam Melayu.

Apabila sudah siap maka muafakatlah ia hendak masuk ke negeri Johor dan Melaka mengembara pada sebelah tanah itu, kerana ia sudah mendapat alamat tatkala masa hendak keluar daripada tanah Bugis itu; iaitu Opu Dahing Menambun ada bermimpi akan zakar saudaranya Opu Daeng Celak itu menjulur ke laut menjadi naga. Adalah kepalanya mengadap ke sebelah pihak barat Johor, ditakbirkan orang, anak cucunya akan mendapat kerajaan ( di sebelah Johor ) dan Riau yang berpanjangan (jua) masanya.”
                                                                                    ( Tuhfat al-Nafis : halaman 51 )

Seterusnya, Raja Ali Haji juga mengetengahkan kebesaran keturunan Bugis dengan memerihalkan yang baik-baik sahaja tentang latar belakang Opu Bugis Lima Bersaudara. Hal ini ditunjukkan dalam penceritaannya tentang rupa paras Opu Bugis Lima Bersaudara seperti dalam petikan tersebut:

Adalah puteranya (Tendari Burung Daeng Ralaka) yang lima orang itu baik-baik belaka parasnya, serta dengan sikap pahlawannya. Akan tetapi Opu Daeng Celak yang tersangat baik parasnya, memberi ghairah hati perempuan-perempuan memandangnya…”
                                                                                    (Tuhfat al-Nafis :  halaman 47 )

Selain itu, Raja Ali Haji juga menceritakan bahawa Opu Bugis Lima Bersaudara terlibat dalam pentadbiran raja Melayu adalah disebabkan permintaan Raja Sulaiman dan bukannya kehendak mereka. Ini memberikan gambaran baik kepada pembaca tentang keturunan Bugis.

Syahadan tersebut di dalam siarah Siak, adalah yang Tengku Tengah itulah yang sangat-sangat hendak menghapuskan kemaluannya itu. Maka muafakat ia dengan saudaranya Raja Sulaiman, maka lalu ia memanggil opu-opu itu makan. Kemudian Tengku Tengah pun berdiri di pintu selasar membuka bidai, melepak subangnya di telinga sambil ia berkata, “Hai raja Bugis, jikalau sungguh hamba berani, tutuplah kemaluan hamba ini anak-beranak saudara-bersaudara! Maka tertutup kemaluan beta semua, maka relalah beta menjadi hamba raja Bugis: jika hendak disuruh jadi penanak nasi sekalipun relalah beta.”
                                                                                    (Tuhfat al-Nafis: halaman 57)

Teks ini menunjukkan Raja Sulaiman dan Tengku Tengah meminta bantuan Bugis untuk mengalahkan Raja Kecik yang telah menghina baginda.

3.      Perpindahan kuasa keturunan pemerintah

Perpindahan kuasa keturunan pemerintah daripada pemerintah Melayu di Johor-Riau kepada Bugis berlaku secara berperingkat. Pada awalnya, perpindahan kuasa ini dapat dilihat dalam perjanjian yang berlaku antara Sultan Sulaiman dengan Opu Bugis Lima bersaudara. Perjanjian ini berlaku apabila Sultan Sulaiman meminta bantuan Bugis untuk mengalahkan Raja Kecik di Siak. Sebagai balasan, Sultan Sulaiman telah melantik salah seorang dari Opu Bugis Lima Bersaudara.

“Maka apabila selesai opu-opu  itu daripada melantik Sultan Sulaiman Badral-Alam Syah itu, maka muafakatlah pula Sultan Sulaimandengan Datuk Bendahara itu, akan membalas jasa opu-opu raja Bugis itu. Maka minta Sultan SulaimanBadral-Alam Syah akan opu-opu itu, “Janganlah balik ke Bugis dahulu mintanyalah salah seorang daripada opu-opu yang lima beradik itu menjadi Yang Dipertuan Muda, memerimtahkan kerajaan Riau dan Johor dan Pahang dengan segala takluk daerahnya.”
( Tuhfat al-Nafis: halaman 76)

  Nilai Budaya
Budaya adalah suatu cara hidup yang berkembang dan dimiliki bersama oleh sebuah kelompok orang dan diwariskan dari generasi ke generasi. Budaya terbentuk dari banyak unsur yang rumit, termasuk sistem agama dan politik, adat istiadat, bahasa, perkakas, pakaian, bangunan, dan karya seni. Menurut Hawkins, Best dan Coney (2001) menyatakan budaya adalah sesuatu kompleks yang meliputi pengetahuan keyakinan, seni, moral, adat istiadat serta kemampuan dan kebiasaan lain yang dimiliki manusia sebahagian masyarakat. Nilai budaya mempengaruhi perilaku masyarakat. Dalan konsep nilai budaya lahirnya pandangan hidup sesebuah masyarakat itu.
1.  Keislaman

Nilai budaya terdapat dalam karya Raja Ali Haji menyentuh mengenai unsur-unsur keislaman terutamanya dalam golongan pemerintah. Buktinya dapat kita lihat dalam Tuhfat al-Nafis ini pada halaman tujuh seperti yang berikut:

“Syahadan apabila mangkatlah Raja Besar Muda itu maka menggantikan puteranya yang bernama Raja Tengah. Syahadan apabila mangkatlah Raja Tengah itu maka menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Kecil Besar. Syahadan kata sahibul hikayat inilah raja yang adil lagi saksama pada zaman itu, dan ialah Raja Melayu yang mula-mula masuk ugama Islam, yang bermimpikan berjumpa hadrat Nabi kita Muhammad salla Allahu ‘alaihi wasallam, yang diajar oleh Rasulullah salla Allahu ‘alaihi wasallam, dengan mengucap dua kalimat syahadat, iaitu: asyhadu al la ilaha illa’llahu, wa asyhadu anna Muhammadan Rasulu’llahi: serta terkejut daripada tidurnya, dilihatnya zakarnya sudah terkhatan.”


2. Adat istiadat Istana
Dalam Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 8) adat bermaksud peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun iaitu sejak dahulu kala di dalam sesuatu masyarakat iaitu sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus dipatuhi. Manakala istiadat pula ialah bermaksud peraturan atau cara-cara melakukan sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan, adat kebiasaan,  dan resam. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa adat istiadat merupakan peraturan yang harus dilakukan sama ada dalam urusan rasmi atau tidak. Adat istiadat ini sering kali dikaitkan dengan istana. Dalam tuhfat al- nafis sultan Muhammad Syah yang memperkenalkan adat-adat istana seperti pengunaan warna kuning, larangan bergelang kaki hanya boleh memakai apabila pemberiaan raja dan adat ketika di balairung.
“Syahadan baginda Sultan Muhammad Syah inilah Raja Melayu mula-mula meletakkan adat-adat Melayu seperti kekuningan yang tertentu kepada raja jua, melainkan kekuningan itu jika diambilkan baju dan kain dan destar maka tiga perkara itu boleh. Dan demikian lagi larangan membuat rumah beperangin dan tiang beralas tidak terletak ke tanah dan rumah berpebalaian dan berpelantaran.
                                                                                                      (Tuhfat al-Nafis, 1982: 5)








3. Adat penyembelih

Dalam tuhfat al nafis budaya Bugis iaitu menyembelih binatang adalah  untuk mengetahui ketajaman senjatanya.
                                                                             
Maka apabila selesai daripada mengaruk-aruk itu, maka menyembelihlah ia kerbau   mercerak senjatanya yakni menyambah senjata kerana adat bugis, demikian halnya konon. (Tuhfat al –nafis 1982:70)

4. Penggunaan tarikh

Keturunan Bugis terkenal dengan amalan menyimpan buku harian sebagai budaya masyarakatnya untuk merekodkan segala perkara penting yang berhubung dengan aktiviti pemerintahan. Raja Ali Haji prihatin tentang kepentingan tarikh dalam menceritakan peristiwa-peristiwa yang  berlaku. Dalam Tuhafat al nafis penggunaan tarikh  mengunakan ‘tiada berapa lamanya’ atau ‘tiada berapa lama antaranya’

Syahadan adalah perangnya itu dua hari, iaitu pada Hijrat seribu
seratus tiga puluh empat tahun sanat (1134).
(Tuhfat al-Nafis, 1982: 5)

adalah  kira-kira tiga puluh buah gurab yang tahan
menanggung meriam serta dicukupkannya dengan ubat
pelurunya, (Tuhfat al-Nafis, 1982: 76)

  Pandangan hidup

1. Nilai budaya keislaman menjadi pandangan hidup Masyarakat Riu lingga  yang taat kepada agama begitu juga dengan sultannya.
             “Maka Yang Dipertuan Muda pun menitahkan    
              tuan -tuan sayyid dan haji-haji dan lebai-
              lebai  tahlil tiap-tiap malam....               
         
              Raja Ahmad pun hajilah dan umrahlah dan wukuflah
             di Arafah bersama-sama segala haji yang datang
            daripada sekelilingi dunia… (Tuhfat al-Nafis, 1982: 303)

Ini dapat dilihat melalui paparan beliau mengenai nilai-nilai agama yang telah dipertekankan oleh Yang Dipertuan Muda Raja Ali bin Raja Jaafar dalam pemerintahannya seperti berikut:

…mendatangkan nama kerajaan yang elok dan agama yang teguh…ia sangat suka bermusyawarah beramai-ramai …ia suka mengasihi orang yang alim-alim, serta malu dan hormat kepada mereka itu,…pada masa kerajaannya berdirilah agama Islam (mendirikan Jumaat dan memerintahkan orang perempuan bertudung kepala dan menyempurnakan berbuat masjid…membuatlah pula jambatan…disuruhnya segala pegawai negeri menuntut ilmu perkara ugama dan mengaji kitab-kitab dan belajar membaiki bacaan Quran al-azim. Dan ia sendiri pun suka jua talaba.

Pada petikan di atas menunjukkan bahawa YDM Raja Ali bukan sahaja cuba menerapkan nilai-nilai Islam dalam pentadbirannya tetapi turut menggalakkan masyarakat termasuk golongan pembesar dan diraja mendalami ilmu agama daripada para ulama. Sebagai seorang pemerintah yang kuat berpegang kepada ajaran Islam, baginda juga turut menegah dan melarang rakyatnya daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh agama:



…Yang Dipertuan Muda Raja Ali inilah membuang dan melarang(kan)…berjudi dan menyabung (tiadalah boleh lagi, dan segala orang-orang Islam berjudi dan menyabung jika diketahuinya dihukumkannya...puteranya nikah kahwin pun tiada diberinya orang-orang berjudi dan menyabung). Dan jika ada orang jahat-jahat perompak-perompal dihukumnya…terkadang dibunuhnya…supaya yang lain mengambil insaf dan gerun)…bencikan orang bermain-main yang membawa kepada cabul laki-laki dengan perempuan…pada pekerjaan zinah…dan (supaya) jangan jadi cabul negeri

2. Nilai budaya adat istiadat istana seperti adat perkahwinan istana menjadi pegangan hidup golongan istana dalam buku tuhfat al nafis.

 Kemudian baharulah menikahkan Opu Dahing Cellak itu dengan saudara Sultan Sulaiman yang bernama Tengku Mandak bertapa adat istiadat raja besar-besar bernikah kahwin, daripada pekerjaan berletak hinainya dan beraraknya dan berasanding-sandingnya dan mandi-mandinya. Kemudian baharulah berdamai ia laki isteri berkasih-kasihan adanya. (Tuhfat Al-nafis 1982: 85)

Syahadan apabila sampai ke kampong baru itu, maka di sambut oranglah pengantin itu dibawa naik dipersanding-sandingkan bertapa adat anak raja besar-besar. Kemudian baharulah dibawa ke pelamin. (Tuhfat al-nafis 1982:98)
  
 Nilai Ilmu

Nilai adalah sesuatu yang berharga, bermutu, menunjukkan kualitas, dan berguna
bagi manusia. Sesuatu itu bernilai bererti sesuatu itu berharga atau berguna
bagi kehidupan manusia.
Pengertian nilai, menurut Djahiri (1999), adalah harga, makna, isi dan pesan, semangat, atau jiwa yang tersurat dan tersirat dalam fakta, konsep, dan teori, sehingga bermakna secara fungsional. Di sini, nilai difungsikan untuk mengarahkan, mengendalikan, dan menentukan kelakuan seseorang, kerana nilai dijadikan standard perilaku. Nilai ilmu yang terdapat dalam Tuhfat An-Nafis antaranya seperti berikut:
1)      Ilmu Persilatan
Dapat dilihat ilmu persilatan yang terdapat dalam halaman 6 yang menceritakan pada akhirnya Raja Kasim yang menjadi raja dan Raja Rekam terbunuh bersama Sultan Abu Syahid yang ingin mempertahankan Raja Rekam daripada dibunuh. Tetapi, akhirnya Raja Rekam sendiri yang telah membunuh Sultan Abu Syahid.
Akhir-akhir pekerjaannya itu Raja Kasim menjadi raja dan Raja Rekan itu terbunuh bersama Sultan Abu Syahid itu, sebab menyabur orang-orang hendak menikam Raja Rekan itu. Maka Raja Rekan menikam pula Sultan Abu Syahid itu. Maka matilah keduanya sebab kerana pekerjaan kebesaran dan pekerjaan dunia ini adanya.
Pada halaman 45, terdapat juga ilmu persilatan yang menceritakan akan hulubalang yang dibunuh oleh Datuk Bendahara untuk memudahkan semua keinginannya tercapai. Penyataan ini adalah seperti berikut:
Maka hulubalang itu ditipu oleh Datuk Bendahara lalu disuruhnya bunuh. Maka matilah ia kerana jikalau ada hulubalang itu payahlah Megat Seri Rama melakukan kehendaknya. Syahadan adalah pada ketika baginda itu di atas julang hendak sembahyang Jumaat, lalu diparangnya hulu baginda itu lalulah mangkat, dan Megat Seri Rama pun mati juga, kerana dilontar oleh baginda itu dengan kerisnya.
2)      Ilmu Undang-Undang
Dapat dikenal pasti, ilmu undang-undang terdapat pada halaman 6  yang menceritakan bahawa setelah Raja Kasim atau nama yang ditukar iaitu Sultan Muzaffar Syah menjadi raja selepas Sultan Abu Syahid memerintah, beliau telah membuat undang-undang Melayu untuk pemerintahan yang lebih adil.
Adalah lamanya Sultan Abu Syahid menjadi raja itu setahun lima bulan maka berpindahlah kerajaannya kepada saudaranya Raja Kasim, maka bergelar Sultan Muzaffar Syah. Syahadan Sultan Muzaffar Syah inilah yang memulai memperbuat undang-undang Melayu memerintahkan kerajaan dengan adil.
3)      Ilmu Persuratan
Dapat dikenal pasti, terdapatnya ilmu persuratan seperti yang terkandung pada halaman 6 seperti berikut yang menyatakan Sultan Mansur Syah telah membawa bingkisan dan hadiah perkiriman kepada Raja Goa.
Syahadan pada masa kerajaan Sultan Mansur Syah itulah mengutus ke Bugis kepada Raja Goa dengan membawa beberapa bingkisan dan hadiah perkiriman.

Halaman 63 turut menceritakan akan ilmu persuratan seperti yang berikut:
Syahadan kata sahibul hikayat maka apabila suruhan itu sampai ke Siantan maka naiklah mengadap opu yang lima beradik itu mempersembahkan surat itu kepada Opu Dahing Parani, kerana ia terlebih tua daripada opu-opu yang lain itu. Maka apabila dibaca oleh Opu Dahing Parani akan surat Sultan Muhammad Zainul Din, maka ia pun musyawarahlah adik beradik serta punggawanya dan indera gurunya pada pekerjaan membantu Sultan Muhammad Zainul Din itu.
4)      Ilmu Pemerintahan
Dapat dilihat, ilmu pemerintahan berada pada halaman 7 yang menceritakan sultan yang pandai memerintah sehingga dapat membunuh penyamun dan pencuri menggunakan tangannya sendiri dan menetapkan hukum dengan adil bagi memelihara harta benda orang.
Adalah baginda itu sangat suka mengawali negeri pergi sambaing malam dengan dirinya sendiri, dan beberapa kali ia membunuh penyamun dan pencuri dengan tangannya sendiri dan menghukumkan dengan adil dan bencikan orang yang jahat-jahat serta memeliharakan harta benda orang.
Dalam halaman 20, memperlihatkan nilai ilmu pemerintahan seperti yang berikut:
Maka tiada berapa antaranya maka mangkatlah pula Yamtuan Raja Ismail itu. Maka menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Yahya, timang-timangannya Tengku Sulung, dan Yamtuan Muda Muhammad Ali tiada dipecatnya sekadar menjadi raja tua-tua sahajalah pada masanya.
Pada halaman 25, dapat dilihat akan nilai ilmu pemerintahan seperti yang berikut:
Adapun Opu Dahing Marewah ialah yang menjadi Yang Dipertuan Muda di dalam negeri Riau dengan segala takluk daerahnya, dan ialah yang bergelar Kelana Jaya Putera, dan ialah yang mengalahkan Raja Kecik Yamtuan Siak diambilnya Riau daripada tangan Raja Kecik diserahkannya Riau dengan segala takluk daerahnya kepada Raja Sulaiman serta dilantiknya Raja Sulaiman itu menjadi Raja Johor dengan segala takluk daerahnya.
.
5)      Ilmu Peperangan
Ilmu peperangan diterangkan pada halaman 8 seperti yang berikut yang mengisahkan akan peperangan antara negara Feringgi dengan Sultan Mahmud Syah.
Maka pada ketika Feringgi melanggar itu, maka Sultan Mahmud Syah pun melawan bersungguh. Kemudian Feringgi pun menaikkan barisnya ke darat maka berperanglah. Tiada berapa lama berperang itu maka Sultan Mahmud Syah pun alahlah, lalu membawa dirinya ke Batu Hampar.
Pada halaman 11 memperlihatkan juga ilmu peperangan seperti yang berikut:
Adapun mangkatnya Sultan Abdul Jalil itu, iaitu pada Hijrat seribu delapan puluh delapan tahun pada tahun dal akhir sanat 1088. Bermula Sultan Ibrahim Syah pun pindahlah ke Riau lalu mengalahkan Jambi dan mengalahkan Siak.
6)      Ilmu Membuat Perahu
Ilmu membuat perahu terdapat pada halaman 9 yang menceritakan Hang Nadim sebagai Raja Laut. Perahu yang dibuat mempunyai ukuran yang tertentu dan mempunyai kelengkapan peperangan seperti meriam.
Adalah ia keluar itu beberapa ratus kelengkapan. Adalah laksamana bernama Hang Nadim ialah raja menjadi Raja Laut. Adalah perahunya bernama dendang, panjangnya tiga belas depa, bermeriam dua sehaluan, sunting rentakanya sepuluh sebelah dan tahan turutnya dua. Dan pengapit Laksamana itu Seri Bija Raja. Adalah perahunya bernama jurung, panjangnya sebelas depa, dua juga meriamnya sehaluan dan suntingnya delapan sebelah, tahan turutnya dua.
7)      Ilmu Berdagang
Ilmu berdagang ditunjukkan seperti yang terdapat dalam halaman 19 iaitu Sultan Mahmud yang keluar merompak menghalang laluan kapal-kapal untuk pergi berdagang di Sanglar. Hal ini menunjukkan terdapatnya urusan perdagangan yang dijalankan.
Apabila mangkat Raja Kecik menggantikan kerajaannya anaknya yang bernama Sultan Mahmud Raja Buang. Maka pada masa kerajaan dialah negeri Siak diduduki oleh Holanda di Pulau Gontong. Kemudian Sultan Mahmud keluar pula pergi merompak mengadang kapal-kapal pergi berdagang di Sanglar.

8)      Ilmu Pengembaraan
Ilmu pengembaraan dinyatakan pada halaman 20-21 seperti berikut yang menceritakan Yamtuan Raja Yahya sehingga sampai ke Terengganu dengan melalui Kemaman terlebih dahulu.
Maka tiada berapa lamanya maka keluar pula ia mengembara segenap negeri orang. Adapun segala sanak saudaranya yang bersama-sama keluar dengan dia, bertaburanlah. Ada yang bersama-sama dengan dia, ada yang ditinggalkannya di dalam Lingga, ada yang di Belitung, ada yang ke Mempawah, dan ke Pontianak. Adapun Yamtuan Raja Yahya pergi ke Trengganu, lalu ke Kemaman.
Pada halaman 23, juga terdapat ilmu pengembaraan seperti berikut:
Syahadan adalah Paduka Sawerigading berdua putera dengan La Galigo ini kisah yang masyhur di dalam beberapa hikayat Bugis dan Melayu, kerana Paduka Sawerigading itu mengembara bermain-main hingga sampai ke sebelah barat Melaka dan lain-lainnya. Pada masa itu ialah anak raja yang tiada bandingnya pada kebesarannya dan gagah beraninya.

9)      Ilmu Membina Istana
Dalam halaman 46, terdapat nilai ilmu membina istana seperti yang berikut yang boleh dilihat  bahawa istana yang dibina sangat indah  dengan panjangnya 30 depa yang turut diukir dengan emas.

Syahadan tetaplah Sultan Abdul Jalil itu kerajaan di negeri Johor, dengan segala takluk daerahnya. Lalulah baginda itu berpindah ke Pancor pula berbuat negeri di situ, serta berbuat istana yang indah-indah, panjangnya tiga puluh depa, serta berukir berair emas bertulis, atapnya papan, dinding bercat dan bertulis.

Halaman 67 turut menceritakan akan ilmu membina istana seperti berikut:
Syahadan adapun Raja Kecik apabila sudah Sultan Abdul Jalil itu keluar dari Johor, maka ia pun bertitah kepada segala menterinya seraya katanya, ‘Ini negeri celaka, baik kita pindah ke Riau’. Maka lalu ia pindah ke Riau.apabila sampai ia ke Riau membuatlah istana berbunga lawangkan emas.
10)  Ilmu Membuat Senjata
Dalam  halaman 50, menceritakan akan nilai ilmu membuat senjata seperti yang berikut yang menyatakan besi yang diambil oleh Opu Tendriburang Dahing Rilaga dan beliau menyuruh tukang besi menempa besi tersebut. Dapat dilihat, ilmu membuat senjata diceritakan dalam karya Tuhfat An-Nafis ini.

Syahadan kata sahibul hikayat tatkala Opu Tendriburang Dahing Rilaga itu duduk di To Pammana itulah mendapat satu besi yang tercacak pada pokok simpur. Lalu diambil oleh gembala kerbau, sebab kerbaunya mati terkena besi itu, tanggal segala bulunya daripada bisa besi itu. Maka besi itupun lalu diambil oleh Opu Tendriburang Dahing Rilaga disuruhnya tempa kepada tukang besi diperbuat badik, diberinya hulu tanduk kucing. Adalah lebih sedikit, diperbuatnya taji, diberinya nama Taji Kerami, terlalu pula bisanya hingga tiada berani orang-orang di dalam negeri To Pammana itu melawan hayam sabungan itu, jika ada Taji Kerami itu pada kaki hayam sabungan itu.

11)  Ilmu Pelayaran
Halaman 63, terdapat nilai ilmu pelayaran seperti berikut yang menyatakan ada yang belayar ke Matan bersama dengan enam buah perahu. Turut menceritakan opu-opu yang telah berjumpa Sultan Banjar telah belayar dengan turut membawa Sultan Muhammad Zainul Din dan anak isterinya balik ke Matan.
Maka sudah sama-sama satu muafakatnya akan pergi maka pada ketika saat yang baik berlangkahlah ia, lalu berlayar ke Matan dengan enam buah perahunya.
Syahadan opu-opu itu apabila telah ia berjumpa Sultan Banjar lalulah ia berlayar membawa Sultan Muhammad Zainul Din itu balik ke Matan serta dengan anak isterinya itu. Maka apabila sampai ia ke Matan lalu ia berhenti di Kuala Kandang Kerbau, membuat ia rumah kecil di situ serta orang-orang Matan yang hampir-hampir di situ semuanya dikumpulkannya jadi bersama-sama dengan dia.


 Teknik kepengarangan

1.         Teknik pembuka kalam
Pengarang telah menggunakan pembuka kalam yang menarik dalam karya Tuhfat al-Nafis iaitu menggunakan pembuka awal kata dengan kalam “Bismillahirahmanirahim” bagi memulakan sesuatu karya. Sebagai contohnya di dalam petikan teks Tuhfat al-Nafis pada halaman 1.
“Bismillahirahmanirahim. Maka pada ketika di dalam Hijrat al-Nabi salla Allahu ‘alaihi wasallam seribu dua ratus delapan puluh dua tahun dan pada tiga haribulan Syaaban yang maha besar dan berbangkitlah hatiku bahawa memperbuat kitab ini yang simpan, dan di dalamnya menyatakan silsilah dan perjalanan dan tawarikh dan segala khabar-khabar daripada kisah Raja-raja Melayu serta Bugis dan kepada segala anak-anak mereka itu.
(Tuhfat al-Nafis: hal.1 1982)
2.         Teknik Dialog
Pengarang juga telah menggunakan teknik dialog bagi memantapkan tahap penulisannya dalam sesebuah karya bagi menarik minat pembaca untuk membaca. Dialog membawa maksud kepada perbualan atau percakapan seseorang dengan seseorang yang lain dalam sesuatu situasi. Dalam karya Tuhfat al-Nafis, pengarang telah menggunakan teknik dialog antara Laksamana Nakhoda Sekam dengan Sultan Abdul Jalil pada petikan teks halaman 67.
“Ampun tuanku, baiklah silakan ke Riau. Maka pada kira-kira patik baik juga berangkat
 ke Riau kerana antara tuanku dengan paduka anakda itu tiada siapa yang boleh memasuki. Boleh patik kosongkan dua buah gurab akan kenaikan ke bawah duli tuanku putera berputera. ‘Maka jawab Sultan Abdul Jalil, ‘Jika sudah fikiran Laksamana kita ke Riau, maka ke Riaulah kita.’ Maka turunlah Sultan Abdul Jalil itu kepada gurab yang besarnya itu serta dengan paduka nak-anakda sekalian.”
                                                                                                     (Tuhfat al-Nafis : hal.67-68 1982)

3.         Mitos
Dalam konteks karya Tuhfat al-Nafis, unsur mitos merupakan sebahagian daripada ciri yang signifikan, terutama pada bahagian awal teks tersebut. Kewujudan unsur mitos dalam teks tersebut berkait rapat dengan realiti kehidupan maasyarakat Melayu pada zaman itu yang masih berada dalam lingkungan pengaruh Hindu dan animisme yang kuat.
Antara mitos yang dapat dikenal pasti dalam karya Tuhfat al-Nafis ialah pengarang menggunakan unsur mitos iaitu dapat dibuktikan melalui peristiwa Badang menjadi gagah setelah makan muntah hantu. Badang telah beroleh kekuatan dan kegagahan yang sangat luar biasa setelah memakan muntah hantu. Kehandalan seorang rakyat yang bernama si Badang yang boleh mencabut kayu-kayu dua tiga pemeluk disebabkan makan muntah hantu dapat dilihat pada petikan teks halaman 3.

“Adapun bendaharanya anak Tun Permatah Muka Berjajar, dan masa kerajaannyalah mendapat seorang daripada rakyatnya yang gagah perkasa bernama si Badang yang boleh mencabut kayu-kayu dua tiga pemeluk, sebab ia makan muntah hantu konon.”
                                                                                                  (Tuhfat al-Nafis:hal.3 1982)
Selain itu, pengarang juga turut menggunakan unsur mitos-mitos yang lain bagi tujuan khusus. Antaranya termasuklah untuk menggambarkan kepercayaan sesuatu anggota masyarakat ataupun untuk mengkritik raja secara halus. Sebagai contohnya, unsur mitos ini dapat dilihat melalui peristiwa keluarga Sang Rajuna bersama anak dan isterinya telah mati di dalam belubur beras lalu menjadi batu disebabkan terjatuh ke dalam parit pada petikan teks halaman 4.
“Adapun Sang Rajuna Tapa itu apabila Raja Iskandar Syah itu sudah keluar dari Singapura, maka lalulah ia masuk ke belubur beras. Maka tumbanglah belubur beras itu ke dalam parit. Maka terjatuhlah Sang Rajuna Tapa itu bersama-sama rumah belubur beras itu ke dalam parit. Lalulah ia mati dengan anak bininya menjadilah batu konon.”
                                                              (Tuhfat al-Nafis: hal. 4 1982)

4.         Pantun
Pengarang juga telah menggunakan unsur pantun bagi memperindahkan karyanya dalam Tuhfat al-Nafis. Pantun yang digunakan di dalam karya ini memaparkan sindiran orang-orang Riau terhadap kekalahan Raja Kechik untuk mendapatkan Linggi yang akhirnya jatuh kepada pemerintahan Raja Bugis.
                                                Utik-utik ikan bambangan,
                                                Minyak ketiau di hujung galah,
Raja Kechik silakan pulang,
Linggi diserang Riau yang alah.
(Tuhfat al-Nafis: hal 80 1982)

7.0       Retorik
Dalam karya Tuhfat al-Nafis, pengarang telah menggunakan beberapa retorik bagi memberikan keindahan kepada sesuatu teks tersebut menjadi menarik dan memberikan pendedahan kepada sesuatu karya yang ingin disampaikan. Antaranya pengarang telah menggunakan retorik pendedahan atau eksposisi, penerangan dan pemerian.
1.               Retorik Pendedahan
Retorik pendedahan ini membawa maksud kepada pendedahan tentang sesuatu, menyingkap, memapar, menunjukkan sesuatu perkara atau maklumat dengan jelas dan terperinci. Usaha untuk memindahkan idea atau maklumat daripada seseorang kepada khalayak dengan berkesan. Di samping itu, digunakan untuk memerihalkan sesuatu dengan lebih jelas dan terperinci untuk member idea atau maklumat kepada pembaca atau pendengar.
Sebagai contohnya dalam karya Tuhfat al-Nafis, retorik pendedahan merujuk kepada masalah sosial dan isu politik di negeri Melaka. Kisah Raja Zainal yang menggunakan ketampanannya untuk berpoya-poya dengan perempuan di negeri Melaka. Manakala kisah Raja Mahmud yang sanggup membunuh saudaranya Raja Zainal kerana cemburukan kelebihan yang dimiliki oleh saudaranya itu. Keadaan ini dapat dilihat dalam petikan teks karya pada halaman 7.

Syahadan apabila mangkatlah ia menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Mahmud bergelar Sultan Mahmud Syah. Maka masa kerajaan baginda inilah, ia membunuh saudaranya itu, iaitu yang bernama Raja Zainal, kerana Raja Zainal itu baik parasnya cantik manis, memberi ghairat segala hati perempuan melihatnya. Dan banyaklah anak-anak orang Melaka berahi akan dia hingga anak isteri orang tiadalah berketentuan mengidah Raja Zainal itu dengan bunga bergubah dan sirih bersulur. Mana-mana yang perkenan diambilnya dan mana-mana yang tiada berkenan diberikannya pada segala juak-juaknya. Maka cabullah negeri Melaka itu dengan hal yang demikian itu.”
                                                 (Tuhfat al-Nafis: hal.7 1982)
2.         Retorik Penerangan
Retorik penerangan bermaksud penerangan sesuatu perkara dengan terperinci daripada satu langkah kepada satu langkah yang lain. Berfungsi untuk memberi penjelasan sesuatu perkara dengan lebih terperinci dan tersusun. Dalam karya Tuhfat al-Nafis, pengarang telah memberikan penerangan yang terperinci tentang peristiwa Raja Muda membunuh isterinya disebabkan baginda marah terhadap Minangkabau yang menjadikan isterinya sebagai gundik. Peristiwa ini berlaku apabila baginda membunuh isterinya lalu keluar mengamuk lalu pergi menyerahkan dirinya kepada pihak Raja Kecik. Kemudian berlaku kejar-mengejar antara mereka dan Raja Muda mangkat disebabkan kejadian mengamuk tersebut dengan pihak Raja Kecik. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan teks karya pada halaman 57.

“Maka raja muda pun membunuh isterinya lalulah ia keluar mengamuk pula, kerana fikirannya daripada isterinya diambil Minangkabau diperbuatnya gundik, terlebih baik biar hilang sekali. Kemudian Raja Muda pun mengamuklah menyerbukan dirinya kepada pihak sebelah Raja Kecik itu. Lalu berkeja-kejaran hambat-berhambat hingga sampai ke Kayu Ana nama tempat itu. Maka Raja Muda pun mangkatlah di situ, sebab sabur menyabur orang beramuk itu.”
                                                                                            (Tuhfat al-Nafis: hal.57 1982)


Gaya Bahasa

Gaya bahasa juga merupakan penyusunan kata sebagai satu cara yang baik dan berkesan untuk menyatakan sifat individu pengarang, fikiran dan tujuannya. Slametmuljana (1969) pula menyatakan gaya bahasa adalah ekspresi individual yang berlandaskan bahasa sebagai sistem. Oleh itu, gaya bahasa dapat dirumuskan sebagai cara penggunaan bahasa untuk menyampaikan fikiran dan perasaan melalui cara yang memperlihatkan ciri-ciri individu penulisanya.

1.         Gaya Bahasa Perbandingan
Gaya bahasa perbandingan ialah bentuk bahasa perbandingan yang indah digunakan untuk menambahkan kesan dan makna tertentu dengan cara perbandingan sesuatu dengan cara yang lain. Berdasarkan buku Tuhfat Al- Nafis ini, antara gaya bahasa perbandingan yang digunakan  ialah:

i)                    Simile
Simile ialah kiasan yang membandingkan dua benda yang berbeza tetapi mempunyai unsur persamaan. Penggunaan bak, umpama, seperti, bagai dan laksana banyak           digunakan dalam ayat jenis ini. Contoh penggunaan simile yang terdapat dalam    Tuhfat Al-Nafis ialah:

seperti menatang minyak yang penuh   ( Tuhfat Al-Nafis: )                          
sepertibergantung di rambut sehelai,mati hidup kembali, nyawa pergi nyawa  datang…                      ( Tuhfat Al-Nafis:     )
berbangkitlah gembira nya seperti api yang bernyala-nyala (halaman 70)

 Gaya Bahasa Pengulangan
Gaya bahasa pengulangan ialah gaya bahasa yang mengandungi unsur pengulangan bunyi, suku kata, kata, frasa, atau bahagian ayat yang dianggap penting unmk menghasilkan kesan dan memberi tekanan dalam sebuah konteks yang sesuai. Gaya bahasa pengulangan ialah aliterasi, asonasi, anafora.
i)                    Anafora
Anafora ialah pengulangan kata di awal baris. Contohnya:
Dia ketakutan melihat orang ramaiberhampiran perahunya, lalu terjun ke laut ketika ombak besar. Dia hilang dibawa arus ke laut… (halaman  54  )

Gaya Bahasa Pertautan
1)      Disfemisme
Disdemisme merupakan penggunaan kata kasar yang digunakan oleh pengarang untuk menyampaikan maksud tertentu. Contoh:

Syahadan, maka dengan bodoh yang demikianlah kebanyakan surat-surat
 dan hikayat-hikayat dahulu kala yang dalam kebanyak negeri Melayu
disuruh gurunya bakarkan…                          (halaman 45  )

2)      Eufimisme
Eufimisme merupakan bahasa yang menggunakan kata-kata yang manis untuk menggantikan kata-kata yang agak kasar.

            …yang mangkat di Kuala Pahang itu.                                (Tuhfat Al-Nafis: 82)
Raja Abdul Jalil pun terkejutlah daripada beradu maka ia pun pergi ke tempat gaduh-gaduh….                                                                   (Tuhfat Al-Nafis:84)

Pinjaman Bahasa Asing
Pengaruh bahasa asing sangat meluas dalam penghasilkan karya-karya terdahulu. Beberapa pinjaman bahasa asing telah digunakan oleh Raja Haji dalam menghasilkan Tuhfat Al-Nafis.

                 Bahasa Arab
Pengaruh bahasa Arab sangat tinggi dalam Tufat Al-Nafis ini.  Hal ini demikian kerana, Raja Ali Haji merupakan individu berpendidikan Arab, pendakwah dan hidup dalam lingkungan istana di Pulau Penyengat, Riau. Oleh itu, pengetahuan beliau dalam bahasa Arab sangat tinggi. Contoh bahasa Arab yang terdapat dalam Tuhfat Al-Nafis ialah:

      ..dengan takdir Allah Subhanahu wataala (Tuhfat Al-Nafis: 3)                                                      Fi Sabil Allah                      (Tuhfat Al-Nafis:5 )                                                         
    Wa Allahu’ Alam                 (Tuhfat Al-Nafis:  5)       
  
Bahasa Inggeris
Jikalau sudah terbit wang kompeni di Linggi…(Tuhfat Al-Nafis:156)                               
Keempat wakil gebermen membetuli akan ijtihad… (Tuhfat Al-Nafis:  348) 
…serta memegang di dalam konterak pada fasal yang ketujuh  (Tuhfat Al-Nafis:348) 

         Bahasa Sanskri
          Adapun ayahanda suka serta rela kerana dosa ayahanda selama-lama ini.                                                                                                              (Tuhfat Al-Nafis: 207)



























No comments:

Post a Comment