GURINDAM 12

1.0  Pengenalan
Raja Ali Haji bin Raja Haji Ahmad, merupakan salah seorang tokoh pujangga Melayu yang dilahirkan dalam keluarga bangsawan di Pulau Penyengat, Riau. Beliau merupakan cucu kepada Raja Haji, atau lebih dikenali sebagai Marhum Teluk Ketapang yang syahid di Melaka sewaktu berperang menentang Belanda. Salasilah beliau kemudiannya disusurgalurkan lagi hingga kepada Daeng Chelak, salah seorang daripada lima daeng yang memainkan peranan penting dalam sistem politik di bahagian Barat alam Melayu suatu ketika dahulu (Mohd Taib Osman 1976). Pengaruh dan ketokohan beliau dalam bidang keilmuan bermula semenjak kecil lagi apabila beliau mendalami ilmu bahasa dan keagamaan di Mekah. Pada zaman pemerintahan Raja Ali, beliau memainkan peranan sebagai perdana menteri dan penasihat agama, sesuai dengan kebolehan beliau yang menguasai ilmu nahu, usuluddin, fiqh, dan tasauf (Mohd Pozi Haji Masurori 1997). Dalam bidang penulisan pula, Raja Ali Haji merupakan penulis pertama yang memberi definisi lengkap mengenai gurindam. Istilah gurindam sebelum itu tidak memiliki ciri dan bentuk yang khusus, sebaliknya hanya dianggap  sebagai ungkapan puisi biasa yang berbeza daripada pengucapan seharian. Selain itu, beliau juga merupakan pengarang Melayu pertama yang mengaplikasikan sistem pentarikhan ke dalam karya secara tepat dan jelas.
Kehebatan Raja Ali Haji sebagai tokoh pujangga Melayu juga terserlah melalui hasil tulisannya yang pelbagai. Kearifan beliau tidak sekadar terhad dalam bidang agama semata-mata, sebaliknya beliau turut berkarya dalam lapangan disiplin ilmu yang lain seperti bahasa, sejarah, dan ketatanegaraan. Antara karya yang dihasilkan oleh beliau termasuklah Syair Sultan Abdul Muluk (1847), Bustan Al-Katibin (1851), Thamarat Al-Muhimmah (1857), Mukaddimah Fi-Intizam (1857),Ikat-ikatan Dua Belas Puji (1857), Kitab Pengetahuan Bahasa (1858), Gurindam Dua Belas (1864),Silsilah Melayu dan Bugis (1865), dan Tuhfat Al-Nafis (1865).  Dalam himpunan karya-karya tersebut,Tuhfat Al-Nafis merupakan karya yang amat terkenal,. Karya tersebut dilihat begitu identik dengan diri beliau malah memainkan peranan sebagai magnum opus atau karya agung yang pernah dihasilkan oleh Raja Ali Haji. Namun demikian, Gurindam Dua Belas turut mempunyai mempunyai kedudukannya yang tersendiri. Meskipun dalam bentuknya yang ringkas, kelebihan Gurindam Dua Belas adalah terletak kepada daya pemikiran dan falsafahnya yang tinggi. Dalam ungkapan yang padat, Raja Ali Haji masih mampu menggabungjalinkan unsur estetika luaran dan keindahan dalaman.
Menurut Pendeta Za’ba gurindam adalah jenis syair melarat yang tidak teratur, berangkap-rangkap dan tidak tetap sekatannya, timbangannya dan sajaknya. Menurut beliau lagi, bahasa gurindam padat dan bernas serta isinya lebih cenderung kepada suasana riang dan sukacita sebagai nyanyian jenaka, senda gurau, kelakar, sindiran, giat yang bermain-main dan mengelikan hati. Dalam hal ini ia menunjukkan ada kesempatan boleh melengah-lengahkan masa dan menyukakan hati.
Gurindam 12 adalah karya Raja Ali Haji yang mengandungi nasihat-nasihat tentang kehidupan yang perlu dilalui oleh seseorang individu. Dalam Gurindam 12 ini, terdapat kekuatan karya daripada aspek falsafah dan pemikiran dan kepengarangan dan estetika. Gurindam Dua Belas mengandungi dua belas fasal yang membincangkan pelbagai persoalan kehidupan manusia, sama ada kehidupan di dunia, mahupun di akhirat. Antara persoalan yang terkandung dalam puisi tersebut termasuklah mengenai akidah dan tasauf, syariat rukun Islam, kepentingan akhlak, serta konsep pemerintahan. Setiap fasal dilihat berupaya menyentuh jiwa kesedaran masyarakat, sekaligus memainkan peranan penting bagi membentuk nilai keperibadian insan berlandaskan syariat Islam. Nilai-nilai Islam yang disusun dan digarap dalam Gurindam 12, secara tidak langsung mencerminkan contoh insan yang memiliki kualiti serta jati diri yang indah dan sempurna.   

2.0  Falsafah dan Pemikiran
Falsafah bermaksud cinta kepada ilmu dan kebenaran. Secara umumnya, falsafah mempunyai ciri-ciri seperti pemikiran yang tertinggi dan bertujuan untuk mendapatkan kebenaran. Tegasnya, ‘berfalsafah’ ialah mencari kebenaran dari kebenaran untuk kebenaran, tentang segala sesuatu yang dimasalahkan dengan berfikir secara radikal, sistematik dan sejagat. Apabila seseorang berfikir demikian dalam menghadapi masalah dalam hubungannya dengan mencari kebenaran, maka orang itu dikatakan telah memasuki falsafah.
      
2.1  Falsafah Etika
Kekuatan karya Raja Ali Haji dalam Gurindam 12 ini memiliki kekuatan falsafah daripada sudut etika dan sosial. Falsafah etika ialah pemikiran tentang moral, pendidikan dan pengajaran. Dalam Gurindam 12 ini, bidang falsafah etika dapat dilihat melalui pelbagai aspek pengajaran yang sempurna yang ingin disampaikan penulis kepada pembaca. Terdapat nasihat untuk berbudi bahasa dan berperangai mulia yang dapat dilihat melalui Fasal 6. Nasihat untuk memeliharakan diri daripada perbuatan yang boleh mendatangkan akibat tidak baik ini dapat dilihat dalam Fasal 7 dan 8. Pada Fasal 9, penulis telah menyatakan nasihat dan peringatan tentang jangan melakukan pekerjaan yang kurang baik. Iblis pula sentiasa cuba memperdayakan manusia tanpa mengira peringkat umur. Syaitan pula adalah musuh nombor satu manusia dan akan cuba sentiasa mempengaruhi manusia untuk melakukan perkara yang tidak elok. Pada Fasal 10, penulis telah menyatakan nasihat untuk menghormati, bertimbang rasa dan berbuat jasa. Nasihat yang paling berguna yang harus diikuti ialah kita harus hormat kepada ibu bapa dan jangan derhaka kepada mereka kerana banyak jasa yang telah mereka taburkan kepada kita. Kita juga harus ingat akan tanggungjawab dalam mendidik anak-anak supaya boleh menjadi insan yang berguna. Soal isteri dan kawan juga harus sentiasa diambil ingatan.
Fasal 10
Dengan bapa jangan durhaka,
Supaya Allah tidak murka.
Dengan ibu hendaklah hormat,
Supaya badan dapat selamat.
.
2.2  Falsafah Sosial
Bidang falsafah sosial menunjukkan gambaran kehidupan realiti manusia yang kontekstual. Dalam gurindam ini, falsafah sosial dapat dilihat melalui Gurindam Fasal 2 iaitu pengarang telah menyatakan gambaran kehidupan individu apabila mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang Islam. Sebagai contohnya, dapat dilihat melalui bait-bait gurindam:

Barang siapa meninggalkan sembahyang,
Seperti rumah tiada bertiang.
Barang siapa meninggalkan puasa,
Tidaklah mendapat dua termasa.
2.3  Falsafah Politik
Dalam Gurindam 12, pengarang juga telah memasukkan falsafah politik bagi memberi gambaran tentang pemerintahan yang telah dilaksanakan oleh pemimpin kepada rakyat dan negara. Politik ialah aplikasi dan tujuan sistem pemerintahan sesebuah negara. Sebagai contohnya dalam Gurindam Fasal 11 dan Fasal 12 menceritakan atau memberi nasihat kepada para pemimpin agar menghindari tindakan yang tercela, berusaha melaksanakan amanat anak buah dalam tugasnya serta tidak berkhianat.

Fasal 11
Hendaklah berjasa,
Kepada yang sebangsa.
Hendaklah jadi kepala,
Buang perangai yang cela.
Hendaklah memegang amanat,
Buanglah khianat.
Fasal 12
Raja muafakat dengan menteri,
Seperti kebun berpagarkan duri.
Betul hati kepada raja,
Tanda jadi sebarang kerja.
Hukum adil atas rakyat,
Tanda raja boleh beroleh inayat.
2.4  Pemikiran
Pemikiran bermula dengan idea, yang kemudiannya dimatangkan pengarang menjadi subjek, akhirnya ia menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan. Setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata karya. Dalam Gurindam 12 ini, pengarang telah membawa mesej yang berkisarkan nasihat tentang memelihara anggota diri dan berbudi pekerti. Pemikiran yang dibawa oleh pengarang dalam gurindam ini sangat bertepatan dengan kehidupan masyarakat pada hari ini. Pada Fasal 3 dalam gurindam ini, pengarang telah membawa mesej atau pemikiran tentang penjagaan anggota diri yang baik dan selamat akan membawa kepada kehidupan yang harmoni dan terpelihara daripada keburukan. Sebagai contohnya, dapat dilihat dalam bait-bait gurindam fasal ini:
Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara lidah
Niscaya dapat daripadanya paedah.
Sebagai contohnya, pada Fasal 4 dan Fasal 5, pengarang telah memberi mesej tentang penjagaan anggota badan daripada melakukan perkara yang boleh merosakkan diri dan tabiat atau perlakuan yang baik lahir daripada hati dan akal fikiran iaitu budi dan juga menyarankan supaya menjaga hati dan perbuatan yang dilarang oleh agama. Bait-bait gurindam ini dapat dilihat dalam Fasal 4.
Fasal 4
Hati kerajaan di dalam tubuh, jikalau zalim segala anggota pun roboh
Apabila dengki sudah bertanah, datanglah daripadanya beberapa anak
       panah.
Mengumpat dan memuji hendaklah pikir,
Di situlah banyak orang yang tergelincir.
Fasal 5
Jika hendak mengenai orang berbangsa,
Lihat kepada budi dan bahasa.
Jika hendak mengenal orang yang berbahagia,
Sangat memeliharakan yang sia-sia.
Jika hendak  mengenal orang mulia,
                                                      Lihatlah kepada kelakuan dia.
Di samping itu, pengarang juga telah memberi mesej atau pemikiran tentang aspek ketuhanan di mana pengarang telah memberi nasihat tentang agama, menceritakan tentang orang yang meninggalkan solat, puasa, zakat dan haji berserta akibatnya. Sebagai buktinya, mesej atau pemikiran Gurindam 12 ini dapat dilihat pada Fasal 1 dan Fasal 2.
Fasal 1
Barang siapa tiada memegang agama,
Sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama.
Barang siapa mengenal yang empat,
Maka ia itulah orang yang ma’rifat.
Fasal 2
Barang siapa mengenal yang tersebut,
Tahulah ia makna takut.
Barang siapa meninggalkan sembahyang,
Seperti rumah tiada bertiang.
Selain itu, pengarang juga telah memberi mesej atau pemikiran tentang budi pekerti yang baik yang perlu diamalkan oleh manusia dalam kehidupan seharian. Hal ini demikian kerana budi pekerti yang baik dan mulia dapat mendidik diri menjadi orang yang beerwawasan dan disegani oleh masyarakat. Dalam pada itu, setiap individu diingatkan agar menjaga kelakuan atau perbuatan yang tidak baik iaitu boleh merosakkan akal fikiran supaya dapat melatih diri agar berbudi pekerti dan terhindar daripada hati yang kotor. Keluhuran budi pekerti yang hendak disampaikan oleh pengarang dapat dilihat dalam Fasal 3 dan Fasal 4 dalam Gurindam 12.
Fasal 3
Apabila perut terlalu penuh,
Keluarlah fi’il yang tiada senonoh.
Anggota tengah hendaklah ingat,
Di situlah banyak orang yang hilang semangat.
Fasal 4
Barang siapa yang sudah besar,
Janganlah kelakuannya membuat kasar.
Barang siapa perkataan kotor,
Mulutnya itu umpama ketor.

Mesej atau pemikiran yang hendak disampaikan oleh pengarang dalam Gurindam 12 ini juga berkisarkan tentang pentingnya pendidikan kepada generasi muda dan pentingnya memperluaskan pergaulan dengan kaum terpelajar. Keadaan ini dapat dibuktikan melalui Gurindam 12 pada Fasal 5. Melalui Fasal 5 dalam Gurindam 12 ini, pengarang menyampaikan nasihat bahawa orang yang pandai tidak akan pernah jemu untuk belajar dan memetik pelajaran dari hidupnya di dunia dan orang yang berakal adalah orang yang telah mempersiapkan bekal selama hidup di dunia ini. Selain itu, pengarang juga memberi nasihat kepada pembaca bahawa sekiranya ingin melihat sikap baik seseorang, maka lihatlah saat dia bergaul dengan masyarakat di sekelilingnya.
Fasal 5
Jika hendak mengenal orang yang berilmu,
Bertanya dan belajar tiadalah jemu.
Jika hendak mengenal orang yang berakal,
Di dalam dunia mengambil bekal.
Jika hendak mengenal orang yang baik perangai,
Lihat pada ketika bercampur dengan orang ramai.
Di samping itu juga, pengarang juga telah menyampaikan nasihat berkaitan dengan betapa pentingnya pergaulan untuk mencari sahabat yang baik dan guru sejati yang dapat mengajarkan mana yang baik dan mana yang buruk sebagai mesej dan pemikiran dalam Gurindam 12 ini. Dalam pada itu, pengarang juga cuba menyampaikan nasihat tentang moral pergaulan pria wanita dan tentang pendidikannya. Hal ini dapat dibuktikan melalui Fasal 6 dan Fasal 9 dalam Gurindam 12.
Fasal 6
Cahari olehmu akan sahabat,
Yang boleh dijadikan obat.
Cahari olehmu akan guru,
Yang boleh tahukan tiap seteru.

Fasal 9
Kejahatan seorang perempuan tua,
Itulah iblis punya penggawa.
Kepada segala hamba-hamba raja,
Di situlah syaitan tempatnya manja.
Kebanyakan orang yang muda-muda,
Di situlah syaitan tempat bergoda.
Perkumpulan laki-laki dengan perempuan,
Di situlah syaitan punya jamuan.


3.0  Kepengarangan dan Estetika
Dalam dunia sastera, estetik dan kepengarangan adalah dua aspek yang penting dan mempengaruhi kedudukan sesebuah teks dan seseorang sasterawan. Estetik berhubung-kaitkan dengan persoalan keindahan yang menjadi dasar karya sastera; ia membicarakan unsur keindahan pembinaannya, bahasanya dan pengalaman keseronokan membacanya. Sementara kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya. Biasanya kepengarangan dapat menerangkan kekuatan, keistimewaan atau kelemahan seseorang pengarang.
      Kepengarangan dalam Gurindam 12 yang dicipta oleh pengarang dapat melahirkan keindahan bahasa yang puitis dalam setiap rangkap gurindam yang mampu melahirkan semangat ingin tahu pembaca untuk mendalami setiap gaya bahasa yang sangat menarik dan kupasan maksud yang disampaikan oleh pengarang dalam setiap rangkap yang banyak berhubung kaitkan dengan kehidupan manusia di muka bumi ini. Kepengarangan yang terlahir dalam jiwa pengarang dapat dibuktikan melalui kepelbagaian estetika bahasa yang menarik dan indah.
Nilai estetika yang telah dibawa oleh pengarang dalam Gurindam 12 dapat dilihat melalui unsur gaya bahasa. Pengarang telah menghasilkan perkataan gurindam yang biasa, namun hasil daripada gabungan rima yang berpadanan, menjadikan sifatnya begitu indah sekali, umpamanya dalam gabungan perkataan “derhaka-murka,” Fasal 10, perkataan “adil-kapil,” Fasal 10. Begitu juga yang terdapat dalam fasal-fasal lain dalam gurindam tersebut.
Unsur-unsur asonansi dan aliterasi kurang terdapat dalam puisi berbentuk lama ini. Namun unsur-unsur rima agak lebih jelas dan kerap ditemui, terutama dalam Gurindam 12 ini. Pengarang telah meletakkan unsur-unsur rima di bahagian hujung baris iaitu yang mempunyai skema aa, bb bagi menimbulkan irama dan rentak yang menarik. Sebagai contohnya dapat dilihat melalui Gurindam Fasal 10.


Dengan bapa jangan durhaka ,          (aa)            ,
                              Supaya Allah tidak murka.            
                              Dengan ibu hendaklah hormat,            (bb)      
                              Supaya badan dapat selamat.           

Pengarang juga menggunakan unsur pengulangan perkataan di antara baris, contohnya perkataan “Cahari” dalam Fasal 6 dan perkataan “Apabila” pada Fasal 7telah menjadikan gurindam tersebut bertambah menarik. Perkataan “Cahari” dan “Apabila” bertindak sebagai penegas dalam menyampaikan mesej dan nasihat yang berguna kepada khalayak.
Fasal 6
Cahari olehmu akan sahabat,
Yang boleh dijadikan obat.
Cahari olehmu akan guru,
Yang boleh tahukan tiap seteru.

Fasal 7
Apabila banyak berkata-kata,
Di situlah jalan masuk dusta.
Apabila banyak berlebih-lebihan suka,
Itulah landa hampirkan duka.

Dalam Gurindam 12, pengarang telah memberikan gubahan bahasanya yang begitu tepat, padat dan bernas untuk menyatakan sesuatu dengan berterus terang. Di samping itu kita akan dapat melihat dan memahami sikap, perasaan, nilai dan sebagainya dalam aspek kehidupan masyarakat Melayu lama.
      Pengarang juga menggunakan diksi iaitu pemilihan dan penggunaan kata yang tepat iaitu diksi dapat dilihat dalam Gurindam 12 dalam Fasal 5 baris lima dan enam iaitu pemilihan diksi yang tepat berkisarkan tentang kelakuan orang yang mulia.
Jika hendak mengenal orang mulia,
Lihatlah kepada kelakuan dia.

      Dalam pada itu, pengarang juga menggunakan hiperbola sebagai gaya perbandingan yang menyatakan sesuatu secara berlebih-lebihan bagi menguatkan atau memperhebatkan lagi irama Gurindam 12 tersebut. Gaya bahasa hiperbola dapat dilihat pada Fasal 7 pada baris 15 dan 16.
Apabila menengar akan aduan,
Membicarakannya itu hendaklah cemburuan.

      Di samping itu, pengarang juga turut menggunakan gaya bahasa paradoks iaitu membawa maksud penyataan yang kelihatan bertentangan iaitu menggunakan unsur psitif dan negatif dalam satu baris tetapi kenyataannya mengandungi kebenaran dengan pendapat umum atau realiti. Gaya bahasa paradoks ini dapat dilihat dalam Fasal 4 baris 5 iaitu perkataan mengumpat dikategorikan sebagai perbuatan negatif manakala perkataan memuji dikategorikan sebagai perbuatan positif.
Mengumpat dan memuji hendaklah pikir

      Pengarang juga turut menggunakan gaya bahasa personifikasi bagi meningkatkan mutu keindahan bahasa dalam Gurindam 12. Personifikasi merupakan gaya bahasa yang membawa maksud pemberiaan sifat-sifat manusia kepada sesuatu benda, binatang, tumbuh-tumbuhan, keadaan atau peristiwa. Personifikasi dapat dilihat dalam Fasal 9 pada baris 14 iaitu pada perkataan kepada hati yang tidak buta. Hati digambarkan sebagai salah satu anggota dalam tubuh manusia diibaratkan sebagai tidak buta yang diberikan kepada sifat manusia. Pada Fasal 7 baris 2 Gurindam 12 juga, personifikasi dapat dilihat melalui perkataan di situlah jalan masuk dusta iaitu membawa maksud dusta yang diberikan kepada pernyataan sifat manusia yang berdusta diberikan kepada jalan sebagai gambaran sesuatu keadaan apabila banyak berkata-kata.
      Gaya bahasa simile juga turut digunakan oleh pengarang bagi mengindahkan gubahan gurindam yang indah dan baik untuk dilagukan. Simile merupakan gaya bahasa perumpamaan atau sesuatu perbandingan dengan menggunakan kata “seperti’, ‘bagai’, ‘umpama’, dan ‘macam’. Gaya bahasa simile dapat dikenal pasti dalam Fasal 2 baris 4  dan Fasal 12 baris 2 yang menggunakan perumpamaan ‘seperti’, Fasal 4 baris 18 menggunakan perumpamaan ‘umpama’.
Fasal 2
Seperti rumah tiada bertiang
Fasal 12
Seperti kebun berpagarkan duri
Fasal 4
Mulutnya itu umpama ketor

      Pengarang juga turut menggunakan gaya bahasa sinkope atau sinkof iaitu membawa maksud penggunaan singkatan kata. Dalam Gurindam 12, pengarang tidak banyak menggunakan singkatan kata bagi menyampaikan gurindam. Kata singkatan dapat ditemui dalam Fasal 9 baris 1 iaitu penggunaan perkataan ‘tak’.
Fasal 9
Tahu pekerjaan tak baik, tetapi dikerjakan,


4.0 Kesimpulan
Raja Ali Haji dapat melukiskan sesuatu yang mudah difahami dalam Gurindam 12 melalui maksudnya. Hal ini demikian kerana Gurindam 12 hanya melukiskan hal-hal yang secara langsung berhubungan dengan soal kehidupan manusia dengan agamanya, yang saling berhubungan bagi menentukan perjalanan hidup yang sempurna. Baris-baris perkataan yang digunakan tidak mempunyai ciri ambiguiti yang boleh memesongkan tanggapan pembacanya. Hal ini dapat dibuktikan melalui tiap-tiap rangkap dalam Gurindam 12. Di samping itu, terdapat falsafah dan pemikiran yang tinggi dan baik bagi menyampaikan mesej yang berkesan kepada pembaca tentang maksud yang ingin disampaikan oleh pengarang kepada pembaca seterusnya falsafah dan pemikiran dalam Gurindam 12 ini amat berkait rapat dengan kehidupan manusia dalam meniti arus gelombang dalam kehidupan duniawi yang penuh pancaroba dan pahit getir dalam menempuh kehidupan yang sempurna. Kepengarangan dan estetika yang terdapat dalam Gurindam 12 membuktikan pengarang sangat berpengalaman dan bijak dalam menyampaikan bahasa puitis yang pelbagai dan menarik di samping susunan bahasa yang menarik yang dapat meningkatkan kefahaman pembaca untuk memahami setiap rangkap dalam Gurindam 12 dengan baik.

 Bibliografi
Dr. Mohd Rosli Saludin (2007). Seni Berpuisi. Penang: Goal Intelligent Publishing Sdn.
      Bhd.

Dr. Hj. Mohd Rashid Hj. Md Idris et.al (2014). Karya Agung Melayu. Pusat Pendidikan Luar
      &Fakulti Bahasa dan Komunikasi. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Gaya Bahasa dalam Komsas. Diperoleh di http://cikgu-rozali.blogspot.com/2011/09/gaya-
            bahasa-dalam-komsas.html pada 10 Mei 2015.




No comments:

Post a Comment