NOVEL HARI-HARI TERAKHIR SEORANG SENIMAN




1.0 PENGENALAN 


Novel Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman hasil nukilan Anwar Ridhwan menceritakan tentang zaman kejatuhan seorang penglipur lara, pencerita dan penghibur bernama Pak Hassan yang semakin dilupakan oleh peminatnya dalam bidang penglipur lara lantaran perubahan masa yang memperlihatkan masyarakat beralih angin kepada penggunaan teknologi barat dalam hiburan yang meminggirkan khidmat beliau. Kehidupan  Pak Hassan dilingkari kesedihan dengan pemergian isteri kesayangannya, Selamah akibat mati selepas bersalin. Ternyata, kematian Selamah membuat hati Pak Hassan kerinduan walaupun masih menjalani kehidupan dengan dua orang anaknya iaitu Senah dan Mat Junuh yang terencat akal.


Sinopsis


Cerita ini dimulakan dengan Pak Hassan yang pergi melawat kubur isterinya yang meninggal akibat tertinggal sebahagian tembuninya dalam  perut selepas melahirkan Mat Jusuh. Ia juga diceritakan imbas semula pada tujuh belas tahun lalu semasa Pak Hassan mula-mula sampai di kampung tersebut. Pada perkembangan cerita, Pak Hassan si tukang penglipur lara dikatakan semakin tidak dilupai oleh orang-orang kampung ditambah pula kedatangan tentera jepun yang semakin hampir dengan kampung mereka. Cerita ini semakin rumit apabila Mat Junuh tanpa disengajakan telah mengoyakkan kulit kepala Aziz, anak kepada Ramli semasa sedang bermain permainan lanun. Senah  pula telah diperkosa oleh seorang lelaki yang memakai topeng ketika hendak mengambil air sembahyang di perigi. Klimaks novel ini apabila berlakunya pergolakan  jiwa yang dialami oleh Pak Hassan selepas kedua-dua anaknya iaitu Senah dan Mat Junuh melarikan diri daripadanya. Kehilangan mereka membuatkan kehidupan Pak Hassan murung, sedih dan dilanda kekecewaan. Ternyata, ia amat mengganggu dan menguji keimanannya untuk redha dengan ketentuan-Nya. Cerita ini berakhir apabila mayat Pak Hassan dijumpai telah mengembang oleh Paman Bahari ketika sedang memeriksa kebunnya.


2. ISI DAN MESEJ


1.      Kesulitan seorang seniman yang semakin dilupakan dalam dunia penglipur lara lantaran perubahan arus zaman yang membawa kepada satu revolusi dalam industri hiburan.


Penulis cuba membawa pembaca menelusuri kehidupan seorang seniman yang semakin dilupakan oleh masyarakat dalam dunia penglipur lara lantaran perubahan arus zaman yang membawa kepada satu revolusi dalam industri hiburan. Masyarakat kampung begitu menyenangi kehadiran Pak Hassan sebagai penglipur lara kerana bakat dan potensi diri yang terdapat dalam dirinya. Selain itu, keperibadian Pak Hassan yang ceria, peramah, pandai menyampaikan cerita dan suka bergurau membuatkan orang kampung tidak berasa kekok dan janggal dengan Pak Hassan.


“... keramah-tamahan lelaki itu suami isteri segera menambat hati penduduk desa.”                                                                                                            ( HHTS: Halaman 23 )


“Keramah-tamahan lelaki itu memang sudah diketahui oleh Ramli sejak kedatangannya ke desa tersebut.”                                                                                                               (HHTS: Halaman 24)                                                                          Walau bagaimanapun, zaman tersebut tidak menyebelahi Pak Hassan kerana kehadiran askar Jepun dan kemunculan radio di rumah Paman Bahari. Radio tersebut telah menjadi ikon kemajuan yang memerangkap bakat dan kebolehan Pak Hassan. Penulis cuba menyatakan kehilangan seniman dan warisan tradisi Melayu melalui perubahan teknologi yang semakin maju. Seperti pada waktu ini, kita juga berhadapan dengan kekurangan bakat-bakat baru dalam seni bukan sahaja lipur lara, malah seni-seni lain seperti penulisan dan seni suara.


“ Sejak Paman Bahari membeli radio, rumahnya sering sahaja menjadi tumpuan, khususnya kanak-kanak.”                                                                                                              ( HHTS: halaman 45 )


“ Aku suka mendengar radio dari mendengar cerita ayah Mat Junuh ini.”                                                                                                               ( HHTS: halaman 48 )



2.      Kehidupan seorang seniman

Penulis mengetengahkan seorang seniman yang berusaha untuk menjalani kehidupannya apabila berhadapan dengan pelbagai dugaan. Pak Hassan kehilangan isterinya kerana tertinggal tembuni sewaktu melahirkan Mat Junuh. Pemergian isterinya telah meninggalkan kesan yang amat dalam kepada Pak Hassan. Walaupun Pak Hassan cuba menjalani kehidupannya seperti biasa dengan meneruskan kerjanya menghiburkan orang, namun dia tetap merindukan isterinya.


“ Dia selalu menyedari bahawa pergi ke tanah perkuburan bererti pergi mencari kesedihan, tetapi kenangan-kenangan hidup sewaktu bersama isterinya dahulu lebih kuat mempengaruhi perasaannya.”                                                                                                                 ( HHTS: halaman 4 )


“ Abang pulang dulu, Selamah. Kita akan berjumpa lagi di lain kali ... dalam jarak yang tidak jauh. Janganlah engkau ragukan abang. Sudah ratusan kali abang datang ke sini, dan tak pernah merasa jemu. Itu engkau tahu bukan?”                                                                                                               ( HHTS: halaman 11 )


Pak Hassan juga diduga dengan kehadiran anaknya Mat Junuh yang terencat akal dan amat bergantung kepada Senah. Pak Hassan semakin tertekan apabila Mat Junuh tidak sengaja mengoyakkan kulit kepala Aziz, anak kepada Ramli semasa bermain permainan lanun.


“ Walau apa pun juga kecacatannya ... (Pak Hassan mulai menangis) dia mesti bertanggungjawab atas semua yang telah dilakukannya ... Saya tahu dia cacat, tetapi janganlah pula mengeruhkan kehidupan ini. Dia harus belajar ...”                                                                                                               ( HHTS: halaman 53 )


Pak Hassan diuji lagi apabila anak perempuannya, Senah telah diperkosa oleh seorang lelaki bertopeng ketika mengambil air di perigi.


“ Lelaki itu memukul belakang leher Senah dan Senah jatuh pengsan. Apabila Senah sedar ... ( kini Senah mulai menangis ), Senah dapati kain Senah sudah tercampak jauh dan lelaki itu sudah menghilang.”                                                                                                             ( HHTS: halaman 102)


Klimaks dugaan yang dihadapi oleh Pak Hassan adalah apabila Senah dan Mat Junuh melarikan diri dari kampung tersebut. Pak Hassan telah mengalami  pergolakan jiwa setelah kejadian tersebut dan kehidupannya menjadi murung, sedih dan dilanda kekecewaan.


“ Senah sudah pergi meninggalkan ayahnya yang tua ini ... Berhari-hari saya menunggu kepulangannya. Saya sentiasa menaruh harapan agar dia akan kembali. Tetapi harapan itu tak pernah menjadi kenyataan. Harapan itu hancur, Ramli. Luluh menjadi debu. Kelmarin Mat Junuh pula telah pergi meninggalkan lelaki tua yang sial ini ...”                                                                                                             ( HHTS: halaman 144 )


      Melalui watak Pak Hassan, penulis cuba merungkaikan realiti kehidupan seorang seniman yang tidak diketahui masyarakat. Kehidupan seorang seniman tidak selalunya berjalan dengan lancar. Mereka menghadapi pelbagai dugaan dan ada kalanya tidak mampu menerimanya seperti watak Pak Hassan yang mengalami pergolakan jiwa.

3.      Kehidupan masyarakat pada ambang penjajahan Jepun.


Penulis cuba menyampaikan keadaan atau situasi kehidupan masyarakat pada ambang penjajahan Jepun. Sebelum kedatangan Jepun, penduduk bebas bergerak kemana-mana. Tetapi semenjak kehadiran Jepun, penduduk menjadi takut untuk keluar dari rumah kerana risau dengan nafsu askar Jepun ke atas gadis-gadis kampung. Hal ini menyebabkan pergerakan mereka menjadi terbatas. Deruan kapal terbang Jepun pada waktu malam menyebabkan penduduk bergelap dalam rumah kerana takut dihampiri oleh askar Jepun.


“ Sebelum kedatangan Jepun, dia bebas turun ke tanah bila-bila masa sahaja, seperti untuk mandi, pergi mengaji dan sebagainya. Kini dia sudah kehilangan saat-saat bebas serupa itu.”                                                                                             ( HHTS: halaman 58 )


“ Di desa ini, sejak kedatangan  Jepun dan  sejak  merebaknya berita keserakahan tentera Jepun, anak perawan dan orang-orang perempuan disembunyikan di suatu tempat dari kira-kira jam lapan pagi sampailah jam enam sore.”                                                                                                                                 ( HHTS: halaman 60 )



3.0 NILAI BUDAYA


1.      Semangat bermasyarakat

Masyarakat bermuafakat bagi merayakan majlis sambutan maulidur rasul yang diadakan dalam kampung tersebut. Pihak perempuan dan lelaki bergotong-royong antara satu sama lain.


Bacaan al-quran baru sahaja selesai dan orang-orang lelaki sedang berbual sementara menanti giliran Ramli untuk memberikan syarahan Mauludnya. Senah terus masuk ke bawah surau di mana orang-orang perempuan sedang sibuk pula menyiapkan hidangan kuih-muih serta air minuman. Anak-anak kecil bermain di keliling mereka dan kadang-kadang cuba memanjangkan tangan mengambil kuih.                                                                                                                                                                                                                                            (Halaman 134)

2.      Tolong-menolong


Masyarakat desa saling menolong dengan mengerjakan sawah milik Pak Hassan. Semua pekerjaan sawah seperti membajak, menanam padi, dan menuai dilakukan oleh orang kampung secara gotong- royong. Kita boleh lihat di halaman 69 dan 73 menunjukkan sikap tolong- menolong.

Saya tak sedap duduk di rumah sementara ada orang bekerja di sawah saya sendiri, ujar Pak Hassan.                                                                                                                                                                                                                    (Halaman 69)

Kemudian Pak Hassan meneruskan percakapannya, “Saya mengucapkan jutaan terima kasih atas pertolongan serta gotong-royong saudara-saudara. Mustahil dapat saya membalas budi saudara-saudara sekalian. Kepada Allah juga saya panjatkan doa agar Dia akan membalasnya….                                                                                                                                                                                                                                           (Halaman 73)

3.      Akidah Islam

Diceritakan dalam novel Hari- Hari Terakhir Seorang Seniman ini tentang kematian Pak Hassan. Masyarakat menguruskan mayat Pak Hassan mengikut ajaran Islam walaupun mayat Pak Hassan ditemui selepas 3 hari menghilang dan dengan keadaan yang uzur. Contoh petikan yang menunjukkan mereka mengamalkan akidah Islam adalah sewaktu mereka menguruskan jenazah Pak Hassan mengikut lunas-lunas Islam.


Imam dan saya berpendapat, mayat Pak Hassan ini eloklah kita uruskan serta sembahyangkan di sini. Air bersih boleh kita dapati dari parit kecil yang lagi satu itu. Sementara saya dan kawan-kawan menguruskan mayat Pak Hassan ini, yang lain ambillah dulu air  sembahyang”.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          (Halaman 182)


4.      Meraikan tetamu

Masyarakat di desa ini meraikan tetamu yang datang di kampung mereka. Hal ini dapat dilihat apabila Pak Hassan datang ke desa ini, Imam Mahali memberikan tanah, sawah padi kepada Pak Hassan. Hal ini demikian kerana, Pak Hassan membawa perubahan kepada kampung mereka iaitu menjadi tukang cerita.


“ Inilah keajaiban desa ini,” Senah bersuara. “ Kami tak mempunyai keluarga di sini, tetapi mendapat layanan yang serupa, yang mesra dan yang baik. “Menurut ayahku , “ kali ini seorang lagi temannya bersuara, “ sejak mula-mula ayahmu datang ke desa ini, dia sudah melakukan sesuatu yang baru dan yang menarik perhatian, iaitu bercerita. Menjadi tukang cerita bukanlah mudah.  Penduduk desa ini bersyukur kerana seorang tukang cerita telah datang ke mari dan menetap di sini pula.”                                                                                                                                                                                                                                                                                  (Halaman 66)

5.      Bekerja bersungguh-sungguh

Penduduk desa P.S bekerja bersungguh- sungguh terutamanya mengerjakan sawah padi. Pada waktu pagi masyarakat di situ akan turun ke bendang untuk menanam padi, menjala ikan dan sebagainya. Pekerjaan di sawah padi dilakukan secara bergotong-royong bagi memudahkan kerja terutamanya sawah Pak Hassan.

Jadi sekali lagi penduduk desa turun bergotong-royong mendalam serta membersihkan lagi sawah itu. Ramli turut hadir dan dialah yang sentiasa memberi arahan syuopaya batas sawah di selatan harus tinggi sedikit atau sesuatu tempat jangan digali terlalu dalam nanti mengakibatkan anak-anak padi ditenggelami air.                                                                                                                                                                                                                                                                               (Halaman 24)



4.0 PANDANGAN HIDUP


1.      Kuat berpegang teguh terhadap agama

Di dalam novel Hari-hari terakhir seorang seniman, pandangan hidup yang dapat dilihat ialah kuat berpegang kepada agama. Masyarakat desa di sini sering menunaikan solat secara berjemaah ketika solat maghrib dan isyak. Paluan kentung di surau akan kedengaran apabila tiba waktu solat maghrib.

Sesudah azan dan iqamah, sembahyang maghrib pun didirikan. Ramli mengepalai sembahyang. Iman Mahali di belakangnya. Makmum ada empat saf setengah, termasuk Mat Junuh yang mengambil tempat di baris paling belakang, berdiri di kiri sekali.                                                                                                                               (Halaman 93)                                                                                                                                                                                                                              
Selain itu, diceritakan watak Pak Hassan seorang yang berpegang teguh terhadap agama iaitu Pak Hassan ingin menunaikan solat dalam keadaan duduk tetapi digagahinya bangun dan berdiri, sehingga dia berdiri agak bongkok sedikit.

Pak Hassan cuba bangun, tetapi amat sulit berbuat demikian. Dia ingin sembahyang sambil duduk sahaja, tetapu digagahinya bangun dan berdiri, sehinggalah dia berdiri agak bongkok sedikit. Mengarahkan dadanya ke kiblat, Pak Hassan membaca niat sembahyang maghrib.                                                                                                                            (Halaman 94)                                                                                                                                                                                       
Diceritakan dalam novel Hari- Hari Terakhir Seorang Seniman ini tentang kematian Mansoor yang meninggal dunia disebabkan membunuh diri. Masyarakat desa ini mengebumikan mayat Mansoor bukan seperti menguruskan mayat orang beragama Islam tetapi sebaliknya iaitu terus menanamkan mayat tersebut dengan dua helai guni padi tanpa dimandikan atau dikafankan.  Masyarakat disini meletakkan hukum  agama diletakkan di atas segala-galanya termasuk perasaan kita.

“ Ya janganlah uruskan mayat ini sepeti biasa”kegembiraan terpancar di wajah Ramli. “kalau ada kata-kata saya yang menyentuh perasaan iman, maafkan.” “Ah, janganlah beranggapan begitu. Hukum agama harus diletakkan di atas segala-galanya, termasuk perasaan kita”.                                                                                                                (Halaman 118)                                                                                                                                                             Masyarakat desa ini juga menyambut Maulud Nabi di surau. Maulud Nabi disambut pada waktu pagi. Banyak aktiviti yang dilakukan antaranya membaca al-quran, syarahan Maulud yang disampaikan oleh Ramli dan jamuan makanan yang disediakan oleh orang kampung. Keadaan di surau sangat meriah dengan kehadiran masyarakat tidak kira umur.

Baca  al-Qur’an baru sahaja selesai dan orang-orang lelaki sedang berbual sementara menanti giliran Ramli untuk memberikan syarahan Mauludnya.                                                                                                                                    (Halaman 134)

2.      Hidup perlu mengenang budi

Pak Hassan seorang yang  mempunyai pandangan  hidup iaitu nilai mengenang budi. Pak Hassan mengenang budi Imam Mahali yang memberikan beliau  tanah untuk dijadikan rumah dan juga memberikan beliau sawah padi. Masyarakat desa ini turut membina rumah untuk Pak Hassan sekeluarga tinggal. Pak Hassan menganggap Imam Mahali sebagai sebahagian daripada keluarganya. Segala masalah diceritakan kepada Imam Mahali termasuklah masalah yang menimpa anaknya Senah yang dirogol oleh orang yang tidak dikenalinya. Pak Hassan mesra dengan masyarakat di sini dan sering menegurnya.


“ saya mengucapkan jutaan terima kasih atas pertolongan serta gotong-royong saudara-saudara. Mustahil dapat saya membalas budi saudara-saudara kalian. Kepada Allah juga saya panjatkan doa agar Dia akan membalasnya…saya ingin duduk di batas ubi sehingga kerja saudara-saudara selesai.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                (Halaman 73)                                  3.      Menjadikan unsur alam berkaitan dengan kehidupan


Pak Hassan seorang tukang cerita di desa tersebut.  Pak Hassan membawa cara tradisional kepada suatu dunia kehidupan sastera moden. Pak Hassan menggunakan pucuk pujangga songsang di dalam ceritanya yang banyak dikaitkan dengan kehidupannya yang banyak membawa malang dengan kehilangan Selamah, Senah dan Mat Junuh. Jika dapat digunakan jala ditebarkan kepada dunia. Pak Hassan akan melongokkan perkara yang buruk yang terjadi ke atas dirinya. Pak Hassan bersujud ke tanah dan menangis mengenangkan nasib malang yang ditimpanya.


“aku datang lagi, wahai pucuk pujangga songsang. Aku mesti datang. Bukankah sudah beberapa malam aku datang?”.                                                                                                                        (Halaman 165)                                                                                                                                                           

5.0 NILAI ILMU


Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010: 1081), perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf. Dalam bidang sains sosial (Mohd Rashid Md Idris, 2011: 12), nilai (value) boleh didefinisikan dalam tiga konteks utama, iaitu sebagai sifat (attribute) bagi menyatakan kepentingan atau manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu kelakuan manusia. Nilai juga diistilahkan sebagai ‘al-qimah’ dalam bahasa Arab yang merujuk kepada harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu. Nilai membolehkan manusia membezakan antara yang baik atau buruk dan betul atau salah. 


Menurut Kamus Dewan  Edisi Keempat (2010), ilmu bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa ilmu adalah hal yang berkaitan kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada orang lain dalam bentuk pelbagai maklumat. Secara keseluruhannya, nilai ilmu bermaksud pengetahuan yang berguna buat seseorang.


1)      Ilmu Perbidanan


Ilmu perbidanan diceritakan dalam karya ini melalui beberapa peristiwa antaranya pada halaman 7 yang menceritakan bahawa bidan  Mariam cuba menyelamatkan Selamah yang dikira sudah melebihi jangka melahirkan anak. Menjadi kebiasaan kepada bidan Mariam bahawa dia terpaksa berjaga sekurang-kurangnya sehingga 3 hari setiap kali menunggu kelahiran seseorang bayi. Kepakaran bidan Mariam dapat dilihat melalui pemberitahuannya kepada Pak Hassan bahawa tembuni yang keluar tidak habis dan sebahagiannya masih tertinggal di dalam perut Selamah. Pernyataan tersebut adalah seperti berikut:


“Badan Selamah itu kecil dan lemah pula. Mengandung yang lama membuat dia lebih lemah lagi. Tetapi janganlah bimbang. Mak cik pernah menunggu perempuan lain sampai tiga malam. Ini baru hari kedua. Bukankah dia masih ada harapan?”


“Tembuninya tidak habis keluar. Sebahagiannya masih tertinggal di dalam!”


Bidan Mariam juga mengetahui bahawa kesan daripada tembuni yang keluar tidak habis menyebabkan Selamah tumpah darah dan tidak berhenti-henti. Penyataan ini pada halaman 8 seperti berikut:


“ Tembuninya tidak habis keluar. Sekarang Selamah tumpah darah, tak henti-henti. Tolonglah sama-sama berdoa semoga Selamah akan selamat menghadapi itu semua…”

2) Ilmu Adat Bertamu


Ilmu adat bertamu ini masih diamalkan di desa tempat Pak Hassan tinggal yang juga dipanggil sebagai muyi, iaitu berkunjung ke rumah seseorang yang baru melahirkan anak selepas seminggu bayi dilahirkan. Adat ini akan dikunjungi oleh kaum perempuan pada waktu pagi antara jam lapan pagi sehingga 11 tengah hari. Kaum lelaki pula akan datang pada waktu malam  selepas solat isyak. Penyataan ini terdapat pada halaman 8 seperti berikut:


Di desa itu ada adat bertamu dipanggil muyi iaitu berkunjung ke rumah seseorang yang baru dikurniakan cahaya mata terutamanya dalam masa seminggu sesudah si bayi dilahirkan. Kaum perempuan datang bertamu antara jam lapan pagi sampai jam sebelas tengah hari. Orang lelaki datang pada waktu malam, biasanya sesudah sembahyang isyak di surau.


3) Ilmu Bahasa Jepun


Ilmu bahasa Jepun ini diperkatakan dalam perbualan antara Pak Hassan dengan anak-anak muda desanya antaranya Harun. Perbualan dan jenaka mereka menyentuh mengenai kesan daripada pemerintahan Jepun mungkin akan menyebabkan kain baju menjadi murah seperti kemeja sutera fuji yang berharga 95 sen dan kemeja poplin tangan panjang yang berharga 85 sen. Kemungkinan harga baju tersebut akan  murah sehingga mencapai harga 15 sen menurut angan-angan mereka. Hal ini diperkatakan pada halaman 20 dan 21 seperti berikut:


“Memberi percuma itu sudah keterlaluan, Harun. Katakanlah saja begini: kain baju akan benar-benar murah. Itu sudah memadai. Saya ingin membeli lima helai kemeja sutera fuji yang sekarang khabarnya harga tiap-tiap sehelai sembilan puluh lima sen. Saya juga ingin memiliki lima helai kemeja poplin tangan panjang, yang sekarang bukannya dapat lapan puluh lima sen tiap-tiap sehelai… Kalau Jepun datang, tiap-tiap helai mungkin berharga cuma lima belas sen! Bayangkanlah betapa murahnya! Bayangkanlah ada seorang lelaki tua di desa ini, namanya Pak Hassan dari Kelantan memakai kemeja poplin turun ke sawah menanam padi!”.


Ilmu bahasa Jepun ini juga terdapat dalam perbualan antara Imam Mahali dengan Pak Hassan mengenai lelaki yang belum berkahwin akan dijadikan sebagai buruh kasar. Hal ini dapat dilihat pada halaman 72 seperti berikut:


“Takkan Pak Hassan belum mendengarnya. Khabarnya tentera-tentera Jepun akan mengambil lelaki yang belum berkahwin untuk dijadikan romusha!”“Rusa?”Romusha. Buruh paksa. Ah, sejak kedatangan Jepun dan saya selalu pula mendengar radio Paman Bahari, berbagai-bagai perkataan Jepun sudah saya dengar dan saya hafal”.Terdapat juga ilmu bahasa Jepun dalam perbualan antara tentera Jepun dengan Pak Hassan yang berkaitan dengan pencarian Jepun terhadap radio orang Melayu. Hal ini dapat dilihat pada halaman 78 seperti berikut:Kocira wa rajio o motte iru hito dare desuka?” Salah seorang daripada tentera Jepun itu bersuara.Pak Hassan terpinga-pinga.Rajio! Rajio!” Tentera itu menekankan.“Radio?” Pak Hassan ingin kepastian.Tentera itu mengangguk sebelum memberikan senyuman kepada rakan-rakannya.


4) Ilmu Bercerita


Kepakaran Pak Hassan dalam bercerita banyak ditonjolkan dalam karya ini melalui kisah-kisah yang diceritakannya dan kadang kalanya berkaitan dengan dirinya sendiri. Hal ini dapat dilihat pada halaman 14 yang menceritakan akan saat-saat kelahiran Mat Junuh seperti berikut: 


“Malam itu, lelaki tua tersebut sedang duduk bersila menceritakan kisah “Si Gembang” atau “ Teluk Bidung Kota Lama”. Pintu rumahnya terbuka dan cahaya pelita-pelita minyak yang berwarna kekuningan terapung di bingkai-bingkai tingkap dan pintu. Duduk bersila sambil bersandar ke dinding, dia menceritakan kisah kelakuan anak angkat Tuk Raja Berdura Besar yang bernama Kuncam Perang Gelombang Perang Alun Tujuh mengambil bayi yang baru dilahirkan oleh Puteri Manik Urai isteri Tuk Raja Berdura Besar, lalu satu tembuninya dibuang ke baruh dalam pohon piya bersama bayi tersebut dan satu lagi tembuninya dicampak ke dalam laut”.


Pada halaman 28 menceritakan bahawa pekerjaan Pak Hassan sebagai pencerita dapat memberi keseronokan, ketenangan dan kepuasan kepada dirinya sendiri. Menurut Pak Hassan, kesabaran dan kesungguhan amat penting dalam proses penceritaan ini kerana sifat tersebut membolehkan pencerita mengingat dan menghayati sesebuah cerita. Hal ini diceritakan seperti berikut:


Akan tetapi keseronokan, ketenangan dan kepuasan bukanlah boleh dicapai melalui jalan singkat. Jalan ke sana panjang lagi berliku-liku. Dalam keadaan serupa ini, kesabaran dan kesungguhan amatlah penting. Itulah yang perlu untuk mengingatkan dan menghayati sebuah cerita. Malah itu jugalah yang saya lakukan waktu menghadapi saat-saat kusut dalam percintaan.


Pada halaman  31 juga menceritakan bahawa Pak Hassan sering kali menggunakan nama Selamah  iaitu isterinya sebagai nama seseorang puteri di dalam kisah yang diceritakan. Hal ini diceritakan seperti berikut:


Dia kembali bercerita pada waktu malam, tetapi nama puteri dalam ceritanya selalu saja berubah kepada nama Selamah.


5) Ilmu Membuat Batas


Ilmu membuat batas ini diperlihatkan semasa penduduk desa sibuk membantu membersihkan petak sawah Pak Hassan secara bergotong-royong. Ramli yang memberi arahan supaya penduduk desa membuat batas sawah di selatan tinggi sedikit dan sesuatu tempat dilarang untuk menggalinya terlalu dalam kerana akan mengakibatkan anak-anak padi ditenggelami air. Hal ini dapat dilihat pada halaman 25 seperti berikut:


Jadi sekali lagi penduduk desa turun bergotong-royong mendalamkan serta membersihkan lagi sawah itu. Ramli turut hadir dan dialah yang sentiasa memberi arahan supaya batas sawah di selatan harus tinggi sedikit atau sesuatu tempat itu jangan digali terlalu dalam nanti mengakibatkan anak-anak padi ditenggelami air.


6) Ilmu Mengawet Jala


Ilmu mengawet jala ini diceritakan dalam karya sewaktu Pak Hassan membuat jala. Walaupun jala Pak Hassan masih belum siap sepenuhnya, tetapi Pak Hassan sudah memikirkan untuk mencari kulit bakau sebagai bahan tanin (yang diperoleh daripada kulit kayu dan digunakan untuk menyamak kulit) yang boleh digunakan untuk mengawet jalanya nanti. Hal ini dapat dilihat pada halaman 35 seperti berikut:


Sementara menanti datangnya  Monsun Timur Laut, Pak Hassan menyirat jala. Jalanya sudah separuh siap, tergantung pada satu kayu palang di bawah bumbung anjung. Walaupun jalanya masih belum siap, sekarang ini Pak Hassan sedang memikirkan untuk mencari kulit bakau sebagai bahan tanin mengawetkan jalanya apabila sudah siap disirat nanti.


7) Ilmu Membuat Sambal


Sambal yang dibuat oleh Senah  merupakan sambal kegemaran Pak Hassan sejak menetap di desa tersebut. Sambal tersebut hanya menggunakan cili padi yang ditumbuk bersama-sama bawang putih dan dicampur dengan sedikit minyak daripada lebihan menggoreng ikan. Hal ini diceritakan pada halaman 36 seperti berikut:


Dalam piring yang sama terdapat sambal kesukaan Pak Hassan sejak dia menetap di desa ini: cili padi yang ditumbuk bersama-sama bawang putih, kemudian dicampur dengan sesudu minyak lebihan menggoreng ikan.


8) Ilmu Makanan Tradisional


Ilmu makanan tradisional ini dapat dilihat semasa Senah menyediakan sarapan pagi kepada Pak Hassan dan Mat Junuh dengan  juadahnya pisang rebus yang diparut kasar dan dimakan dengan ikan keli masak lemak cili api. Hal ini diceritakan pada halaman 61 seperti berikut:


Sarapan pagi itu ialah pisang rebus yang sudah diparut kasar-kasar. Pisang parut ini akan dimakan dengan ikan keli masak lemak cili api.Sarapan pagi pisang rebus ini juga boleh dimakan dengan kelapa parut seperti yang telah diminta oleh Mat Junuh kepada Senah. Hal ini dapat dilihat pada halaman 62 seperti berikut:“Mat tak mahu ini”.“Habis, mahu makan apa?” Senah bertanya, tangannya sibuk mencedok nasi dan menempatkannya ke atas daun pisang. Wap nasi yang panas melenggang naik, menipis lalu hilang.“Hendak… hendak makan dengan kelapa”.


9) Ilmu Mengenai Kentung dan Fungsinya


Pada halaman 93-94, menceritakan mengenai kentung yang diperbuat daripada kayu nangka dan apabila diketuk akan mengeluarkan bunyi. Kentung ini juga berfungsi sebagai pemberi peringatan kepada penduduk desa akan ketibaan waktu Maghrib dan Isyak. Pada bulan Ramadhan pula akan berfungsi diketuk selepas solat isyak dan sewaktu hendak mendirikan solat terawih. Tetapi, apabila kentung yang dibunyikan seperti mendayu-dayu dan merendah, itu menandakan terdapat kematian di desa tersebut. Hal ini boleh dilihat seperti berikut:


Kentung itu diperbuat daripada kayu nangka dan apabila diketuk dengan kayu pada sisi mulutnya yang berlubang panjang, ia membangkitkan gema yang utuh, parau, menderam dan merata. Berusia hampir sepuluh tahun, sisi mulut kentung yang selalu dipukul sudah menipis, menyerlahkan urat-urat kayunya. Namun kentung itu masih bisa digunakan, paling tidak dua kali sehari iaitu ketika mengingatkan seluruh penduduk tentang ketibaan waktu maghrib dan isyak. Tetapi dalam bulan Ramadhan, kentung sering diketuk sedari selesai sembahyang isyak sehinggalah sampai ketika hendak didirikan sembahyang tarawih. Sebaik-baiknya saja sembahyang tarawih selesai dikerjakan, kentung itu diketuk lagi membangkitkan gema yang bertingkah-tingkah. Sekali-sekala, tetapi segara menyentakkan fikiran penduduk desa, kentung ini berbunyi pada pagi yang lagi dingin. Gema yang dipantulkannya pada saat itu membawa alunan yang khusus pula: merendah dan satu-satu. Itu adalah tanda bahawa seorang insan di desa itu telah berangkat untuk menemui Allah di alam baqa.


10) Ilmu Hukum Agama


Ilmu hukum agama ini berkaitan dengan cara mengurus mayat Mansoor yang dikatakan mati bunuh diri. Hal ini mengenai pendapat yang dikemukakan oleh Imam Mahali dengan Ramli. Pendapat yang dikemukan oleh Ramli diterima ramai memandangkan dia mempunyai kelulusan agama yang lebih tinggi berbanding orang lain. Ramli menyatakan bahawa mayat yang dikatakan  mati bunuh diri itu hanya perlu menanamnya tanpa memandikan, mengkafankan dan menyembahyangkan. Hal ini boleh dilihat pada halaman 118 seperti berikut:


“Eloklah mayat ini kita uruskan segera”. Imam Mahali bersuara.“Uruskan bagaimana?” tanya Ramli, matanya memandang tepat ke wajah Imam Mahali.“Seperti biasa. Kita mandikan. Kita kafankan. Kita sembahyang. Kita kebumikan. Bukankah menjadi kewajipan kita untuk menguruskan mayat?”“Benar, menjadi kewajipan kita yang hiduplah untuk menguruskan mayat ini,” jawab Ramli. “Tapi, mayat ini bukan mayat biasa. Mansoor mati membunuh diri. Itu mati sesat namanya. Mengikut hukum, tak layaklah mayat ini kita uruskan sebagaimana biasa. Kita cuma perlu menanamkannya saja”.



6.0 TEKNIK KEPENGARANGAN


Kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kearifan seseorang pengarang itu dalam berkarya. Biasanya kepengarangan dapat menerangkan kekuatan, keistimewaan atau kelemahan seseorang pengarang. Kepengarangan pula dianalisis daripada aspek keperibadian yang dicapai pengarang. Keperibadian merupakan kemuncak kejayaan seseorang pengarang. Prinsip keperibadian merupakan klimaks dalam perjuangan seseorang pengarang, dia harus berusaha untuk membina teks yang unggul dalam mencipta sifat keperibadian masing-masing.

Sebelum membicarakan aspek keperibadian, seseorang pengarang itu biasanya akan berhadapan dengan beberapa tahap penulisannya. Seorang pengarang perlu mempunyai pengalaman artistik yang berharga akan mempengaruhi daya kreativitinya. Pengalaman diperoleh melalui bayangan, ingatan, kenangan, kutipan, pengaruh, pembacaan, pemerhatian, pengamatan, kajian dan penyelidikan, dan apa-apa sahaja unsur yang hadir termasuk yang bersifat konseptual, dan kontekstual. Pengumpulan bahan dalam aspek kehadiran penting kerana menjadi asas dalam penulisan. Prinsip kehadiran mengandungi tiga persoalan iaitu apakah fakta-fakta yang hadir dan dari mana kehadirannya dalam teks dan bagaimana fakta-fakta itu hadir dalam teks tersebut dan apakah kesan  kepada kehadiran fakta tersebut kepada teks dan khalayak pembaca.

Dalam karya Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman (HHTSS) yang ditulis oleh Anwar Ridhwan telah memperlihatkan pelbagai teknik kepengarangan antaranya ialah kehadiran teks tradisional, kehadiran tentera Jepun, kehadiran pengalaman, kehadiran radio, kehadiran percintaan, keindahan perasaan, teknik imbas kembali, teknik imbas muka, monolog, dan monolog dalaman.

1.      Kehadiran Cerita dalam Cerita Berbentuk Teks Tradisonal

Pengarang telah menggunakan kehadiran teks tradisonal dalam Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman (HHTSS). Pengarang telah menetapkan kehadiran watak Pak Hassan sebagai penglipur lara iaitu menceritakan teks tradisonal yang bertajuk ‘Si Gembang’ atau ‘Teluk Bidung Kota Lama’. Ia diperlihatkan ketika watak protagonis Pak Hassan ini memulakan kisah berkenaan dalam  bab 2. Cerita rakyat ini dipindahkan ke HHTSS dalam tujuh bahagian iaitu bermula bahagian satu dalam bab 2 (halaman 13):

Duduk bersila sambil bersandar ke dinding, dia menceritakan kisah kelakuan anak angkat Tuk Raja Berdura Besar yang bernama Kuncam Perang Gelombang Perang Alun Tujuh Gelombang Tujuh mengambil bayi yang baru dilahirkan oleh Putera Manik Urai isteri Tuk Raja Berdura Besar, lalu satu tembuninya dibuang ke baruh dalam pohon piya bersama bayi tersebut dan satu lagi tembuninya dicampak ke dalam laut…


2.      Kehadiran Peristiwa-Peristiwa

Pengarang juga memaparkan kehadiran tentera Jepun yang inginkan gadis perawan sebagai kepuasan nafsu mereka. Selain itu, kehadiran tentera Jepun juga telah menghalang aktiviti orang-orang kampung dalam mempelajari agama dan mengaji al-Quran. Petikan teks ini dapat dibuktikan melalui halaman 58.

Sejak kedatangan Jepun, tidak ada lagi pelajaran agama dan mengaji al-Quran di rumah Imam Mahali. Kanak-kanak perempuan, para perawan serta perempuan-perempuan desa ditegah dari keluar rumah daripada waktu masuk sembahyang maghrib sampailah menjelang subuh keesokan harinya. Rupa-rupanya mereka sudah mendapat tahu tentang keserakahan tentera-tentera Jepun terhadap perempuan. Berita yang menyeramkan itu dibawa dan disebarkan oleh beberapa orang penduduk kampung yang lewat pulang.

                                                                                                           3.      Kehadiran pengalaman


Pengarang  juga menggunakan kehadiran pengalaman iaitu menyentuh tentang latar desa yang  indah lagi permai iaitu desa yang dikenali sebagai P.S dan budaya hidup masyarakat desa yang saling bekerjasama  dan  mementingkan  semangat kejiranan. Dalam pada itu juga, pengarang  memaparkan konsep tradisi  iaitu bagaimana manusia masih akur dengan adat temurun, hukum agama, menjaga kepentingan maruah diri mahupun mengimbangi kehidupan persekitaran dengan kehendak peribadi. Natijah daripada ketaatan kepada konsep ini, manusia hidup dalam kesejahteraan jasmani dan rohani.

Keremang-remangan sore menjadi lebih suram ketika lelaki tua itu berjalan di atas pasir yang sempit di selatan desa  P.S kerana di atasnya dahan dan ranting pokok-pokok hutan hutan pamah merimbuh ke arah laut, lalu mengait daun-daun pokok bakau, membentuk pintu-pintu gerbang yang aneh di sepanjang jalan.                                                                                                                       (Halaman 1)

…Petak sawah untuk lelaki itu yang dibuat secara gotong-royong oleh penduduk desa belum cukup dalam sedangkan hujan Monsun Timur Laut mulai turun dengan lebat, mengguyur dari langit. Jadi sekali lagi penduduk desa turun bergotong-royong mendalam serta membersihkan lagi sawah itu.                                                                                                                     (Halaman 24)

…Manusia mungkin tahu di manakah garis itu bermula dan apakah corak serta warna garis kehidupan yang telah dulalui; sama seperti saya tahu yang saya telah sampai ke desa ini beberapa minggu yang lalu. Tetapi manusia tidak boleh tahu apakah corak serta warna garis kehidupan yang akan datang. Tali kehidupan itu dipegang Allah dan Allah yang mengetahui segalanya. Allah Maha Perancang.                                                                                                                                                                                                                                                               (Halaman 25)

4.      Kehadiran Radio

Kehadiran radio melambangkan kedatangan anasir luar dan ada kaitannya dengan penjajahan. Radio ini jugalah yang digunakan Anwar sebagai unsur pengaruh yang turut mengalih minat penduduk desa P.S. daripada mendengar cerita Pak Hassan, terutamanya golongan muda, termasuklah Mat Junuh. Gambaran pengarang melalui alat media elektronik ini menunjukkan betapa unsur moden ini memburukkan  nasib budaya tradisi seperti yang dilambangkannya melalui tradisi cerita lisan ini.Antara contoh petikan teks yang telah digambarkan oleh pengarang pada halaman 41- 42.

Sejak Pak Cik Bahari membeli radio, rumahnya sering sahaja menjadi tumpuan, khususnya kanak-kanak. Pagi-pagi lagi sudah ada empat lima kanak-kanak datang untuk mendengar radio, dan hingga siaran akhir masih ada beberapa orang duduk bersila mengelilingi radio itu. … Demikian pada suatu hari, dia tertidur sambil duduk dalam kerusi rotan yang sudah usang, sedang radionya masih mengalunkan lagu-lagu keroncong. Apabila dia tersedar, didapatinya hampir dua puluh kanak-kanak sedang duduk macam tunggul kayu mendengar radionya.                            
5.      Kehadiran Percintaan


Pengarang juga telah melahirkan kehadiran percintaan dalam HHTSS melalui watak Pak Hassan iaitu bagaimana kisah-kisah atau detik percintaan yang dialami oleh Pak Hassan dalam dunia cintanya. Kehadiran percintaan ini dapat dibuktikan dalam petikan teks pada halaman 27.

Saya telah mengingat dan menghayati lebih sepuluh buah cerita dan kebanyakannya turut menyentuh soal percintaan. Apabila seseorang lelaki jatuh cinta kepada seseorang perempuan, dia harus mampu bertekun serta bersabar untuk memenanginya. Berpisah di tengah jalan lantaran gangguan orang lain boleh membuat seseorang itu benar-benar merana dan patah hati.Saya bertahan dan terus bertekad merebut cinta itu. Di sanalah kesungguhan dan kesabaran melahirkan kemenangannya. Saya sudah berumur sementara dia masih sangat muda. Tetapi…perbezaan umur bukanlah apa-apa, bukan? Rebab bertali tiga itu sudah tua, tetapi waktu saya gesek ia seolah-olah meniupkan semangat ghaib kepada sesiapa sahaja yang mendengarnya hatta kanak-kanak.                                                                                                6.      Keindahan Perasaan


Dalam HHTSS, pengarang juga melahirkan keindahan perasaan yang dipamerkan oleh watak utama iaitu Pak Hassan semasa beliau seronok dan tenang serta menghayati sebuah cerita semasa menyampaikan cerita dan juga keindahan perasaan semasa bercinta. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan teks pada halaman 27.

Akan tetapi keseronokan, ketenangan dan kepuasan bukanlah boleh dicapai melalui jalan singkat. Jalan ke sana panjang lagi berliku-liku. Dalam keadaan serupa ini, kesabaran dan kesungguhan amatlah penting. Itulah yang perlu untuk mengingatkan dan menghayati sebuah cerita. Malah itu jugalah yang saya lakukan waktu menghadapi saat-saat kusut dalam percintaan.


7.      Teknik Imbas Kembali

Pengarang juga menggunakan teknik imbas kembali iaitu mengingat semula peristiwa yang lalu atau lampau. Imbas kembali merupakan suatu teknik pengarang mengenang semula peristiwa yang pernah dialaminya. Teknik imbas kembali dibuktikan melalui watak Pak Hassan mengingat semula detik cemas arwah isterinya Selamah semasa melahirkan anak lelaki mereka iaitu Mat Junuh. Teknik imbas kembali dilihat pada halaman 13-14.

…Pada saat itu, sebahagian daripada fikirannya terlontar ke masa lampau, pada suatu pagi beberapa jam sesudah Selamah melahirkan Mat Junuh. Setelah menanti sekian lama tetapi sebahagian tembuni Mat Junuh belum keluar juga, akhirnya dia  berkata kepada bidan Mariam, kata-kata yang dia sendiri tidak tahu sama ada bayangan dukacita, sesal atau kecewa. “Saya hendak tanam mana yang dulu, Mak Cik Mariam. Yang terbit kemudian saya tanam kemudian, mungkin menghala ke arah laut. Itulah yang terjadi, lebih kurang kepada tembuni Megat Gembang…” Mula-mula bidan Mariam tidak faham apa yang lelaki itu perkatakan, tetapi apabila dia sudah mengerti, dia cuma menggeleng-gelengkan kepalanya.

Selain itu, pengarang juga memaparkan watak Pak Hassan yang mengingat kembali kampung halamannya iaitu Kelantan dan adiknya dengan penglahiran sawah dan desa P.S tersebut. Hal ini dapat dibuktikan melalui petikan teks pada halaman 28-29.

Sawah dan desa ini segera mengingatkan saya kepada tanah kelahiran saya di Kelantan; juga mengingatkan saya kepada adik saya yang bertubuh tegap itu. Waktu dia berikan pendapatnya dahulu, saya tidak menjawab walau sepatah perkataan pun…                                                                   
…Alam yang purba, yang sentiasa melingkungi kita sedari kita lahirkan sampailah kita meninggalkan  dunia fana ini. Bagi saya sendiri, desa dan sawah seperti ini banyak membawa kenang-kenangan. Tanah kelahiran saya di Kelantan saling tidak tumpah seperti inilah.

                                                                                                                       8.      Teknik Imbas Muka


Imbas muka merupakan cara pengarang memberikan bayangan awal atau ramalan tentang sesuatu peristiwa yang akan berlaku kesan daripada aksi-aksi watak dalam cerita berkenaan. Imbas muka dapat mewujudkan keyakinan dalam kalangan pembaca terhadap sesuatu yang akan berlaku. Dalam  karya HHTSS ini, pengarang telah memaparkan watak tetamu Pak Hassan yang terdiri daripada watak Harun yang memberikan bayangan awal bahawa kain baju akan banyak dan murah apabila Jepun datang ke kampung halaman mereka. Hal ini dapat dibuktikan dalam petikan teks halaman 19.

“Ya, mana tahu?” tingkah Harun pula, kali ini suaranya betul-betul riang. “Belum pun Jepun datang  saya sudah dapat khabar yang mengatakan kalau Jepun memerintah, kain baju akan banyak dan murah. Itu baru berita Jepun hendak datang. Kalau betul-betul sudah datang, barangkali diberi percuma saja kepada kita semua. Ditabur-tabur depan mata macam kita menaburkan padi  beri makan ayam.”Tetamu Pak Hassan ketawa sungguh-sungguh. Hati mereka senang dengan cakap-cakap Harun. Di mata mereka terbayang kain baju berlambak-lambak di atas tikar rumah Pak Hassan.                                                                                                 
9.      Monolog


Pengarang juga turut menggunakan monolog melalui watak utama iaitu Pak Hassan ketika menziarahi kubur arwah isterinya Selamah. Teknik ini merujuk kepada pengucapan atau tutur kata oleh sesuatu watak secara bersendirian. Dengan perkataan lain, teknik monolog bermaksud sesuatu watak itu akan bercakap seorang diri. Kadangkala, monolog itu juga mungkin berupa doa, rungutan, keluh-kesah ataupun ratapan. Petikan teks ini dapat dilihat pada halaman 74-75.

“Abang tak membawa parang, Selamah,” Pak Hassan bercakap dengan perlahan, seakan-akan bercakap dengan Selamah yang hanya beberapa kaki dari dia. “Bukanlah hajat abang dari awal hendak ke mari. Oleh itu abang tak membawa perang untuk membersihkan kuburmu. Dan kayu nisanmu ini, sudah tua benar di celah-celah lalang yang kian tinggi. Abang berjanji untuk menggantikannya, tetapi tidak pada hari ini.”                      10.  Monolog Dalaman


Teknik ini merujuk kepada percakapan lintasan, atau rintihan dalam hati atau fikiran sesuatu watak dan tidak diketahui oleh watak-watak yang lain, contohnya pengarang menggunakan teknik ini semasa Pak Hassan bertanya kepada dirinya sendiri tentang rintihan yang diluahkan adakah anak lelaki beliau dapat mewarisi bakat yang beliau miliki. Petikan teks ini dapat dibuktikan pada halaman 90.

Tetapi, dapatkah anak lelakiku itu kuharapkan? Sekali lagi Pak Hassan bertanya kepada dirinya sendiri. Selama ini dia tidak pernah menghasilkan sesuatu yang dapat aku banggakan. Mungkin, Cuma itulah satu-satunya (Pak Hassan memandang lingkaran tali yang tersangkut di dinding). Berminggu-minggu lamanya dia belajar memintal tali, namun tak menjadi. Kemudian aku datang menolongnya, dan menunjuk ajar bagaimana mengenal urat-urat sabut yang baik dan bagaimmana memintalnya di atas paha telanjang.



7.0 GAYA BAHASA

Gaya atau khususnya gaya bahasa dikenali dalam bidang retorika dengan istilah ‘style’. Hashim Awang (1987) menyatakan bahawa gaya bahasa ialah cara menggunakan kata-kata dalam menyampaikan fikiran dan perasaan. Gaya bahasa juga merupakan penyusunan kata sebagai satu cara yang baik dan berkesan untuk menyatakan sifat individu pengarang, fikiran dan tujuannya. Slametmuljana (1969) pula menyatakan gaya bahasa adalah ekspresi individual yang berlandaskan bahasa sebagai sistem. Oleh itu, gaya bahasa dapat dirumuskan sebagai cara penggunaan bahasa untuk menyampaikan fikiran dan perasaan melalui cara yang memperlihatkan ciri-ciri individu penulisannya. Menurut Nik Hassan Basri (2005), gaya bahasa dapat dikelompokkan kepada lima jenis iaitu gaya bahasa perbandingan, pertentangan, pengulangan, pertautan, dan penyirnaan.

7.1 Gaya Bahasa Perbandingan

Gaya Bahasa Perbandingan ialah bentuk bahasa perbandingan yang indah digunakan untuk menambahkan kesan dan makna tertentu dengan cara perbandingan sesuatu dengan cara yang lain. Berdasarkan novel Hari-hari Terakhir Seorang Seniman ini, antara gaya bahasa perbandingan yang digunakan  ialah:

 (i) Simile

Simile ialah kiasan yang membandingkan dua benda yang berbeza tetapi mempunyai         unsur persamaan. Penggunaan  bak, umpama, seperti, bagai dan laksana banyak          digunakan dalam ayat jenis ini. Contoh penggunaan simile yang digunakan dalam novel ini ialah  :
bagai terapung dalam udara yang nyaman                                                         (Halaman 12)
seperti mata pedang yang ditinggalkan                                                                 (Halaman 3)
seperti  satu kayu nisan yang besar dan aneh di tanah perkuburan                     (Halaman 3)
seperti anak-anak panah meluncur dari busurnya                                              (Halaman 36)
seperti sebuah padang kecil yang tersorok di sebalik pokok-pokok                    (Halaman 48)
seperti pesalah bakal menerima hukuman pancung                                          (Halaman 52) 
rambutku sudah putih seperti benang jala                                                           (Halaman 89)
seperti rumpun-rumpun padi kena redah                                                          (Halaman 149)
seperti zirafah sedang dikejar oleh musuh                                                        (Halaman 179)
kunang-kunang yang lembut itu bagai terapung di udara tenang bulan April
                                                                                                                           (Halaman 185)

(ii) Personafikasi

Hai ombak yang garang                                                                                      (Halaman 89)
Pelepah-pelepah kelapa menggeliat dalam basah. Daun-daun sawo yang ingin tidur menggigil diganggu rumput. Rumput-rumput tunduk.                                       (Halaman 150)
Sawah-sawah masih kelihatan lena                                                                  (Halaman 152)

iii) Metafora

Malam ini bulan muda                                                                                         (Halaman 80)
                  
7.2 Gaya Bahasa Pertentangan

Gaya bahasa pertentangan bermaksud bentuk bahasa yang mengemukakan bentuk bahasa      yang bertentangan dengan makna yang sebenarnya. Contoh gaya bahasa pertentangan ialah hiperbola.

(i) Hiperbola
   Hiperbola merupakan salah satu daripada kelompok gaya bahasa pertentangan, iaitu sejenis gaya bahasa yang mengandungi kenyataan tentang sesuatu perkara secara        berlebih-lebihan atau secara melampau sama ada dari segi jumlahnya, ukuran atau    sifatnya. Tujuannya adalah untuk memberi penekanan  maksud terhadap sesuatu perkara ataupun situasi demi memperhebat, meningkatkan kesan dan pengaruhnya. Contoh penggunaan gaya bahasa hiperbola dalam novel  boleh dilihat berdasarkan contoh berikut:

Badannya tidak ubah seperti orang sudah luka parah dalam peperangan purba seperti ombak menghempas dan berpusar-pusar ganas dalam kepalanya            (Halaman 20)

matahati seperti bola merah                                                                       (Halaman 152)

pokok ara itu seakan-akan sekor raksasa yang ditimbuni jelaga                (Halaman 184)

bumbung rumahnya seperti kepala raksasa tua yang sedang tidur           (Halaman 140)

ombak laut sedang pasang menggulung menghempas ke pantai akalnya bertalu-talu
                                                                                                                   (Halaman 110)

Bayang-bayang Pak Hassan menyerupai seekor penyu hitam                 (Halaman 162)

Bulan seakan-akan piring tembaga yang terapung di langit biru               (Halaman 161)

7.3 Gaya Bahasa Penyirnaan

i) Sinkof

Sinkof merupakan sejenis gaya bahasa penyirnaan, iaitu pengguguran huruf sisip atau suku kata sisip perkataan atau dengan menghilangkan huruf tengah atau suku kata bagi perkataan atau pewujudan kata singkat atau ringkas, iaitu kata yang terhasil akibat penghilangan huruf atau suku kata. Penggunaan sinkof dalam novel  ini boleh dilihat berdasarkan contoh berikut:

“Cepat makan,  dik!                                                                                       (Halaman 63)

“katakan ada seseorang datang meminangmu …”                                      (Halaman 67)

“ Saya tak sedap duduk di rumah… “                                                           (Halaman 69)

 “Leh, kau pula sambut”                                                                               (Halaman 86)

7.4 Gaya Bahasa Pengulangan

Gaya bahasa pengulangan ialah gaya bahasa yang mengandungi unsur pengulangan bunyi, suku kata, kata, frasa, atau bahagian ayat yang dianggap penting unmk menghasilkan kesan dan memberi tekanan dalam sebuah konteks yang sesuai. Gaya bahasa pengulangan ialah aliterasi, asonasi, anafora.
i)   Anafora
Anafora ialah pengulangan kata di awal baris. Contohnya:
Malam ini bulan muda. Malam akan gelap.                                                  (Halaman 80)
Mula-mula  sedikit tetapi kelamaan begitu hebat. Mula-mula Pak Hassan mula terfikir
                                                                                                                                  (Halaman 20)
Cukuplah. Cukuplah , ujar Pak Hassan                                                      (Halaman 100)
Ditinggalkan oleh isteri yang mati. Ditinggalkan oleh anak-anak.               (Halaman 145)


7.5 Gaya Bahasa Pertautan

1)      Disfemisme

Disdemisme merupakan penggunaan kata kasar yang digunakan oleh pengarang untuk menyampaikan maksud tertentu. Contoh:

“Sial ! Sial !” damprat Pak Hassan…                                                          (Halaman 155)

2)      Eufimisme

Eufimisme merupakan bahasa yang menggunakan kata-kata yang manis untuk menggantikan kata-kata yang agak kasar.

Selamah menghembuskan nafasnya yang terakhir .                                    (Halaman 10)

3)      Pinjaman Bahasa Asing

Berdasarkan novel Hari-hari Terakhir Seorang Seniman ini, pengarang turut menggunakan bahasa asing bagi menjadikan novel ini lebih menarik dan berkesan. Antara bahasa asing yang digunakan ialah:
   
i)   Bahasa Arab
 
Kun faya kun                                                                                                 (Halaman 18)
Innalillahi wa innailaihi rojiun                                                                       (Halaman 114)
Alhamdulillah kalau begitu                                                                          (Halaman 158)
hampir mati dan dalam sakratul maut…..                                                      (Halaman89)    
Ya Allah ya Tuhan kami….                                                                           (Halaman 93)
Assalamualaikum…                                                                                   (Halaman 120)
atau di akhirat kelak                                                                                   (Halaman 110)

ii)   Bahasa Indonesia

“kapan pulang?”                                                                                         (Halaman 139)
Jam enam sore…                                                                                          (Halaman 60)
damprat Pak Hassan…                                                                              (Halaman 155)

iii)  Bahasa Jepun

Novel ini memaparkan latar masa sekitar zaman kemasukan Jepun di Tanah Melayu. Maka, pengarang turut memasukkan bahasa Jepun dalam novel ini.

“Kocira wa rajio o motte iru hito dare desuka?’’                                            (Halaman 77)
khabarnya telah dijadikan romusha…                                                         (Halaman 158)
Kusukeiho! Kusukeiho!                                                                               (Halaman 108)
Menuju Syonan-to                                                                                      (Halaman 185)

4.      Onomotopia

Pembentukan kata yag meniru bunyi asal sesuatu atau perbuatan. Fungsinya untuk menimbulkan irama untuk mengindahkan pendegaran.

Bergemerencing bunyi batu jalanya…
Dengung sekumpulan nyamuk menyambutnya….                                     (Halaman 164)
Sebelum berbunyi lagi ngeet ngoot dengan riuhnya                                   (Halaman 59)
Kemudia radio itu pun berbunyi kreek! Krook! Ataupun auuooo!                  (Halaman 46)
Tulang belakangnya berbunyi berkerutup-kerutup                                     (Halaman 153)



8.0 Kesimpulan

Novel ini pada keseluruhannya melukiskan konflik jiwa tokoh penglipur lara kerana ancaman terhadap seni dan idealnya. Pengarang juga cuba membawa pembaca menyelami kesulitan seorang seniman pada mulanya kehilangan pengaruh dalam dunia penglipur lara. Seterusnya, beliau terpaksa menghadapi ujian yang sangat mencabar dalam kehidupannya seperti kehilangan isteri dan anak-anak. Di samping itu, novel ini turut menggambarkan kehidupan orang kampung yang terpencil dan bimbang akibat perang. Banyak unsur pengajaran yang cuba disampaikan oleh pengarang melalui karyanya ini. kita dapat melihat nilai ketabahan watak utama novel ini iaitu Pak Hassan yang redha dan tabah dengan ujian yang diberikannya. Kesimpulannya, novel ini merupakan sebuah karya yang sangat menarik kerana mampu meninggalkan kesan kepada pembaca.



9.0 Rujukan

Anwar Ridhwan (2009). Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hajijah Jais (2006). Novel-novel Anwar Ridhwan. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

Kamus Dewan Edisi Keempat (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mohd Rashid Md Idris et.al (2014). Karya Agung Melayu. Pusat Pendidikan Luar & Fakulti Bahasa dan Komunikasi. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Nik Hassan Basri Nik Ab. Kadir (2007). Komsas Pengajaran Teras Keterampilan. Kuala Lumpur: Icon Region Sdn. Bhd.

Siti Ezaleila Mustafa (2009). 20 Tokoh Sasterawan. Bangi : Medium Publications.

Creative thinking (2009). Aspek Kajian Sastera. Diperoleh pada 10 Mei 2015 daripada                              www.bmspm.net/aspeksastera.htm.

Creative thinking (2010). Diperoleh pada 10 Mei 2015 daripada                                                                  teknik plot di melunasrindu-timcampy.blogspot.com/p/teknik-plot.html


                                                                                                          



No comments:

Post a Comment